Kan ikke længere kende min veninde :'-( hjælp mig

brevkassespørgsmål

Kan ikke længere kende min veninde :'-( hjælp mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej med dig/i. Jeg kan slet ikke kende min bedste veninde længere. Det gør så sindsyg ondt indeni mig over det hjælp mig. Min bedste veninde og jeg har været bedste veninder i godt 7 år. Men nu er hun blevet helt forandret. Førhen var hun den lidt buttede pige der var ligeglad om hun var køn eller grim for som hun dengang sagde "man er jo den samme alligevel udseenet tælder ikke". Det har jeg altid sagt til hende lød rigtig meget rigtigt og godt. Men for et halvt år siden begyndte hun og forandre sig. Hun begyndte og tabe den "overflødelige" kilo i starten men lige pludselig var det ikke nok hun tabte mere og mere hun begyndte ændre helt udseende hun farvede håret mørkt bruge mange lag af make up glatte håret konstant og hun trak sig tilbage socialt. Hun svare ikke længere meget på mine beskeder når vi endelig er ude og spise i byen som vi gjorde meget førhen spiser hun kun lidt brød og styrter ud på toiletet bagefter. Det er så hårdt at hun lukker mig og alle andre helt ude :'-( det gør ondt. Hun ér begyndt og skære i sig selv og hun er så tynd nu hendes lår og underben samme tykkelse men sun siger hun ikke er tynd nok og ikke perfekt nok. Hun lægger make up mindst 4 gange i løbet af dagen over i skolen og glatter håret også gentagende gange. Hun havde et selvmordforsøg sidste april føler mig så magtedsløs. ¨Så var det her sidst dag i skole inden ferien der skulle jeg rydde op i klassen og hun var gået troede jeg hun havde glemt et papir på sit bord så jeg ville ligge det i hendes skuffe. Så tabte jeg det og det foldede op så læste jeg på papiret der stod: Jeg vil ikke være mig selv kan folk ikke bare opdage smerten i mig folk er blinde lever af smøger, pepsi max der nemlig kun en kalorie i og salat jeg vil ikke være mig selv. Så da jeghavde læst det kom hun ind i klassen og jeg spurgt om ikke jeg kan hjælpe hende omkring det og om hun ville med hjem til mig og spise lidt aftensmad. Så brød hun grædende sammen og smed sin taske ind i væggen og sagde at jeg skal blande mig udenom. :'-( .. Har dårlig nok skrevet med hende hele ferien og hun vil ikke ses. Lærerne på vores skole er total ligeglade og min plejemor siger bare det ikke er hendes problem og løse mine veninde problemer. HVad skal jeg gøre hvordan kan jeg hjælpe? Undskyld det lange brav, har bare brug for at fortælle til nogen, der ingen der lytter. Hilsen den trieste pige Emilia

Svar:

Hej Emilia

Du skal vide, at din veninde er rigtig heldig med at hun har dig - for du er en rigtig god ven, som gerne vil hjælpe. Det kan du godt være stolt af!

Det kan være rigtig svært, at stå ved siden af og se på, at en man holder af har det svært. Og det er rigtig flot, at du har prøvet at snakke med din plejemor om det. Hun har desværre ikke overskuddet til hjælpe din veninde, så derfor er der andre som skal hjælpe hende - for din veninde har brug for hjælp fra voksne.

Dit brev her til brevkassen skriver rigtig godt, hvor svært din veninde har det - og hvor meget hun har brug for hjælp. Jeg synes faktisk, at du skal vise din veninde det som du har skrevet her i brevkassen. Og så fortælle hende, at hvis hun ikke selv snakker med en voksen om hvordan hun har det - så vil du fortælle det.
Hvis hun ikke føler hun kan snakke med nogen om det, kan du foreslå hende at logge på chatrådgivningen her i Cyberhus. Her kan hun anonymt chatte med en rådgiver om, hvad hun kan gøre for at få det bedre.

Din veninde vil højst sandsynligt blive sur på dig over at du blander dig og vil have at hun skal søge hjælp - men det er det bedste måde, hvorpå du kan hjælpe hende. Og jeg ved godt, at det er rigtig hårdt for dig, at hun lukker dig og alle andre ude - men det handler simpelthen om at hun har det meget skidt- og at hun har brug for hjælp.

Hvis hun ikke selv vil snakke med nogen om det, skal du fortælle en vosken om det, som du så din veninde havde skrevet. Hvis du kender hendes forældre, kan det være, at du kan fortælle dem om det? Hvis det er for svært for dig, så synes jeg, at du skal printe dit spørgsmål og mit svar, og så vise det til en lærer du godt kan lide omme i skolen. Du fortæller, at lærerne bare er ligeglade - men hvis du viser dem, det hun har skrevet - så er det deres opgave at kontakte hendes forældre, så hun kan få den hjælp hun har brug for.

Som du beskriver det, så lyder det som om, at din veninde lider af en spiseforstyrrelse. Det handler tit om, at man har noget indeni som gør rigtig ondt, noget man ikke kan sætte ord på - og så vælger nogen istedet for at fokusere på mad og det at tabe sig i vægt. LMS har en hjemmeside, hvor du kan læse mere om både spiseforstyrrelser og selvskade - måske kan det hjælpe dig til bedre at forstå din veninde. Du kan se hjemmeside ved at klikker her!

Hvis du har brug for flere råd i forhold til, hvordan du kan hjælpe din veninde, kan du også logge din ind på vores chatrådgivnng. Den er åben mandag til torsdag kl. 14-19.

Det er vigtigt, at får fortalt en voksen om, hvordan din veninde har det. Og så kan du fortælle dine veninde, at du er der for hende og gerne vil hjælpe, hvis hun får brug for det.

Mange hilsner
Marianne