Jul :-(

brevkassespørgsmål

Jul :-(

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej :-) Jeg ved ikke, hvordan at jeg skal forklare det her problem. Jeg har mange ting som fylder. Jeg har 1 ting der fylder særligt lige for tiden. Og det er den 1 ting jeg ønsker råd og hjælp til.

Jeg er en pige, på 15 år - det er måske et meget godt sted og starte. Min familie, min mor og far blev skilt for 2 år siden og siden er det gået op og ned. Mine forældre kan ikke snakke sammen unden og komme til og skændes og råbe af hinanden. Jeg ser ikke min far så tit pga han arbejder meget og ikke har så meget overskud til mig. Jeg bor alene med min mor og min mors kæreste og det går helt ad HELVED til. På min mors side har jeg familie men snakker ikke med dem og ser dem ikke. På min fars side har jeg min farmor og farfar og min faster og min fasters 2 børn som er voksne. Min fars familie har jeg det vel okay med, jeg ser dem ikke så tit og har ikke et tæt forhold til dem. Jeg føler ikke de er min familie, jeg kommer tit op og skændes med dem og alt i alt har de svært ved og magte mig Pga jeg har bordeline. Det var lige lidt om min familie. I år skal jeg så holde jul med min far og min fars familie. Og synes det er svært. Jeg kommer altid op og skændes med dem og er tvunget til og holde jul med dem. Jeg har det dårligt med det da jeg er bange for der bliver konflikter jule aften. Jeg kan ikke mærke det snart er jul. Jeg har mest lyst til og bare gemme mig under min dyne og aldrig vågne igen. Er der noget galt med mig? jeg føler mig anderledes og føler ikke julen er det sammen. Håber du forstår mit brev og tak fordi du tog dig tid til og læse det. Nogen gode råd? Knus Jasmin.

Svar:

Hej Jasmin.

Jeg synes, det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller. Jeg kan godt forstå, du er fortvivlet omkring julen, fordi det er svært for dig at skulle holde jul hos din far, og fordi du frygter, at der kommer konflikter juleaften. Jeg kan også godt sætte mig ind i, at alle de svære ting giver dig lyst til at gemme dig væk. Jeg vil forsøge at hjælpe dig på vej med mit svar.

At forældre vælger at blive skilt, kan være rigtig hårdt for børnene. Hårdt, fordi familien ikke længere er samlet på samme måde som før og fordi, det ikke er rart at opleve, at der er dårlig stemning mellem ens forældre. At du oveni købet også oplever, at det går rigtig dårligt med at bo hos din mor, og at der er mange konflikter i din fars familie, gør bestemt ikke tingene lettere. Jeg lægger mærke til, at du alligevel skriver, at du har det okay med din fars familie. Det kan tyde på, at I indimellem har gode stunder sammen, hvilket er rigtig godt. Jeg tænker, at det kan være en god idé for dig at forsøge at få nogle af de gode stunder med din far og dem fra hans familie, inden det bliver juleaften. På den måde kan det være, at du kan gøre din frygt for konflikter juleaften mindre, fordi du har nogle gode oplevelser, som giver dig grund til at tro på, at I kan få en god aften. Jeg tænker, der er flere måder, hvorpå du kan få gode oplevelser med dem. Måske kan I mødes og bage julekager en dag op til jul, købe juletræ og få det pyntet eller bare lave noget sammen, som I godt kan lide. Det kan være med til at opbygge en god stemning omkring julen, bringe dig i julestemning og måske give dig mere mod på at skulle tilbringe en hyggelig juleaften sammen med dem.

Hvis du har mod på det, tænker jeg, det kan være en god idé at fortælle din far, hvordan du har det med julen. Hvis han får af vide, at du er bange for skænderier juleaften, kan det være, han vil gøre sit bedste for, at I undgår det. Nogen gange hjælper det også at snakke om sådan nogle ting. Det kan være, han går med de samme tanker, og så kan I måske snakke sammen om, hvordan I kan undgå, at skænderierne opstår.
Udover at det kan være en god idé at snakke med din far, tænker jeg også, at du vil kunne få noget ud af at snakke med en anden, som du er tæt på, om det. Det kan være, du har en sød lærer, en god veninde eller en anden, som vil lytte til dig. Når noget er svært, kan det nemlig være en god ting at få snakket med nogen om det. Det kan også være, du har nogle veninder, hvis forældre også er skilt. Måske kender de følelsen af ikke at have lyst til at være hos hverken den ene eller den anden. Du kan evt. høre dem, hvad de gør, når de får det sådan, for jeg tror ikke, du er ene om at have disse tanker.

På de dage, hvor det er rigtig svært, og hvor du mest af alt har lyst til at gemme dig væk, vil jeg råde dig til at gøre nogen af de ting, du bedst kan lide. Måske kan du lide at tegne, høre god musik, gå en tur eller se en bestemt film. Det kan være en idé at lave en liste over ting, du elsker, som du kan lave, når tingene føles svære. I juletiden er det særligt dejligt at gøre noget godt for sig selv, så man føler sig godt tilpas. Det kan være, du kan lægge en fin neglelak på dine negle, tage et varmt dejligt bad eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at det gør dig glad. Hvis du har lyst til at snakke med en, skal du også vide, at du er velkommen i chatten på Cyberhus, hvor vi gerne vil snakke med dig om det, der fylder for dig.

Til sidst vil jeg sige til dig, at jeg håber, din julestemning kommer frem inden jul, og at mine råd måske kan gøre julen hos din far til en rigtig god oplevelse.

Vh. Matilde