Jeg kan ikk vær hjemme mere!

brevkassespørgsmål

Jeg kan ikk vær hjemme mere!

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Igår(fredag d.10 juni) Var jeg med nogle venner et sted og jeg drak ret meget vodka, så kom min far og hentede mig, nu siger mine forældre jeg ikke kan se mine venner mere og at jeg skal blive hjemme og ikke må gå ud længere. Det har jeg prøvet hele dagen idag og jeg har grædt og grædt og grædt og været rastløs. Jeg er virkelig sur på mine forældre og vil allerhelst bare helt VÆK. Jeg ved ikke om jeg tør stikke af, men det kan blive nødvendigt da jeg ikke kan lave et liv uden at se mine venner. Hvad skal jeg gøre? Hvis ikke jeg for hjælp ender det her galt!

Svar:

Hej med dig.

Jeg forstår, at du er ked af det og oprevet over ikke at måtte se dine venner. Men selv om det måske ikke er det svar, du gerne vil have fra Cyberhus, må jeg sige, at jeg er meget meget glad over at høre, at dine forældre tager sig af dig og prøver at sørge for, du ikke ryger ud i meget større problemer.

Du og dine venner lyder ikke til at være "godt selskab" for hinanden, hvis I drikker vodka. Jeg synes ikke I bør røre alkohol i Jeres alder. Selv om I måske føler jer voksne, så er jeres krop og hjerne stadig "børn" og meget sårbare overfor giftstoffer. Opløsningsmidlerne i alkohol smadrer bunker af hjerneceller, hver eneste gang, man drikker sig fuld - og det er rigtig rigtig skadeligt, når hjernen ikke er fuldt udviklet endnu.

Det er sikkert svært at se den her situation "udefra", når du kun er 12 år, og det er dig selv, det handler om. Men selv om det måske ikke er en brugbar løsning på længere sigt at give dig stuearrest, så tror jeg du skal prøve at tænke på det som et udtryk for at dine forældre er bekymrede for dig og forsøger at passe på dig. Man kan sætte det lidt på spidsen og sige at, hvis de ikke forbød dig at gå ud og se dine "venner", ville de være rigtig elendige forældre.

Det er forældres ansvar at passe på deres børn, indtil I fylder 18 år - og når du kan finde på at drikke dig fuld i hård spiritus - så må de jo gøre det, der er nødvendigt, for at forhindre dig i at skade dig selv.

Loven om ikke at sælge alkohol til unge under 16 - og udskænke til nogen under 18 - er ikke lavet bare for at forhindre jer i at ha´ det skægt! men fordi videnskaben viser, hvor hammer farligt, alkohol er for jeres uudviklede hjerner.

Jeg kan sagtens forstå at du synes det ikke er så fedt at dine forældre reagerer sådan, men som sagt kan jeg også godt forstå dine forældres reaktion. Jeg synes du skal prøve at snakke med dine forældre om at lave nogle aftaler om hvordan du må være sammen med dine venner og alkohol som i alle kan være tilfredse med.

Jeg håber det lykkes for dig at blive enige med dine forældre, men også at finde andre ting at lave med dine venner hvor vodka ikke er en del af "festen"

Mange hilsener  Lotte