Jeg bliver så ked af det

brevkassespørgsmål

Jeg bliver så ked af det

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej, jeg har noget som jeg gerne, vil have lidt hjælp til. I april i år forsøgte jeg selvmord, grundet min depression som blev værre og værre. Men jeg overlevede og fik det hurtuig godt igen efter de mange piller jeg spiste, men nu har jeg fået det sådan stabilt psykisk, og jeg er startet i 10. klasse på en meget god skole. Jeg er virkelig super glad for det. Men så over i skolen skulle vi læse en bog hvor en begik selvmord, jeg blev så ked af det da jeg læste det, så jeg aftalte med min dansklærer at jeg får en anden bog. Alle lærerne kender til april og sådan og min depression. Men det gør mig så ked af det hver eneste gang. Hvordan kommer jeg over det. Knus fra Sidsel

Svar:

Hej Sidsel.

Først og fremmest vil jeg sige at jeg synes det er rigtigt godt du har fået det bedre. Det er godt at høre. Også helt kanon at du på den måde har snakket med dine lærere og at de er klar over hvordan det hele hænger sammen. Det er vejen frem - godt gået.

Men for at springe direkte til dit spørgsmål, som jeg forstår det, så vækker det stadig for mange minder når selvmord dukker op i bøger (og sikkert også andre medier). Og du vil gerne have et forhold til det som du havde før, hvor du ikke var berørt. Problemet med følelser er at der aldrig er en nem løsning... I dit tilfælde tror jeg du skal huske på at april ikke er så længe siden. Derfor er det også helt okay at du stadig er følsom omkring det. Så giv det lidt tid til at sætte sig i dig som noget der "bare" er en del af dit liv og hold fast i de gode ting der er i dit liv nu.

Jeg synes du skal bruge din lærer her, fordi når hun allerede ved noget om det, så er det nemmere at snakke om. Som du sikkert allerede ved, så er det den bedste måde at komme igennem de svære følelser, altså at få snakket om det. Så det lyder til at du har en masse kræfter inden i og er nået langt i dit liv. Men både du og alle andre har stadig brug for en hjælpende hånd når det er svært. Så brug de voksne når du kan mærke det presser på. Dine følelser og erfaringer med selvmord vil du altid have med dig igennem livet, men på et tidspunkt vil du få så meget styr på den følelse, at den ikke vil generer dig på den måde mere.

Jeg håber du kan bruge det, ellers må du skrive herind igen.

Med Venlig Hilsen Sune