Hvad nu

brevkassespørgsmål

Hvad nu

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg har i lang tid følt at mig og min veninde ikke har noget til fælles mere, og for lidt tid siden begyndte jeg at holde mig væk fra hende, men det gik kun et par dage, hun begyndte at skrive til mig hele tiden, og spørge om jeg ikke snart kunne være sammen, jeg blev ved med at svare nej, og komme med undskyldninger, som fx. At jeg skulle lave lektier, eller noget andet, men det forstod hun ikke og hun blev ved med at skrive, og ringe til mig, og spørge mig i skolen. En dag hev hun mig med ud på skolens toilet, og begyndte at stille mange spørgsmål, til hvorfor at jeg ikke gad at være sammen med hende, jeg havde ikke tænkt over hvad jeg skulle sige, så jeg sagde sandheden, selvfølgelig på en pæn, og rolig måde, men hun flippede totalt ud, og begyndte at slå mig, og true mig med at hun ville slå mig ihjel. Jeg blev meget ked af at se hende reagere på den måde, jeg vidste jo godt at hun ville blive ked af det , men jeg havde ikke forventet at hun ville begynde at slå og true mig. Hver gang hun ser mig nu, bliver hun til en rigtig Bitch, og er rigtig ond. Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, jeg ville jo ikke ha at hun skulle hade mig, jeg ville bare holde lidt afstand til hende i lidt tid. Hvad skal jeg gøre? Hilsen Ann

Svar:

Hej Ann

Først og fremmest vil jeg sige at jeg synes det er flot at du var så ærlig overfor hende på en pæn måde, men jeg kan godt forstå det var ubehageligt at hun reagerede så kraftigt som hun gjorde med faktisk at slå og true dig på livet!

Det er ikke i orden at true andre på livet og slå, men når det er sagt, så tror jeg at hun gjorde det fordi hun virkelig blev ked af det over det du sagde, og ikke vidste hvordan hun skulle reagere. Men det gør det stadig ikke i orden..

Det er helt normalt at opleve at man vokser fra sine veninder fordi man udvikler sig forskelligt og på forskellige tidspunkter. Nogle gange ”vokser man sammen” igen senere, andre gange gør man ikke. Det kan være rigtig svært at føle at man ikke har noget tilfælles mere, og endnu sværere hvis den anden ikke helt naturligt føler det samme, og man er nødt til at fortælle det. Jeg synes du gjorde det rigtige med at være ærlig på en pæn måde og jeg tænker der er to ting du kan gøre nu:

Du kan vælge at prøve at tale ud med hende - fx kan du skrive et brev til hende om hvad du føler, at du havde brug for lidt tid væk fra hende, men at det ikke betyder du ikke kunne lide hende mere, men bare at I var blevet lidt forskellige og du også havde brug for at lave andet.. Altså holder den positive, ærlige tone som du har haft indtil videre. Måske kan det få hende til at slappe lidt af og lade dig være..

Du kan også vælge at prøve at lade hende være i et stykke tid og ignorere de ting hun siger. Hun er blevet såret, og nogle gange når man bliver såret, har man brug for at være sur på den der sårede en - også selvom personen ikke gjorde det i nogen ond mening, men bare var ærlig ligesom du.. men tit går den vrede over efter et stykke tid fordi andre ting kommer til at fylde. Men hvis du synes det bliver for meget, eller gerne vil have kontakt til hende igen engang, synes jeg du skal prøve at tale ud med hende igen på et tidspunkt..

Så jeg synes du skal overveje om du vil prøve at tale ud med hende engang mere, eller om du vil lade hende være sur på dig et stykke tid, fordi du har såret hende. Men husk du har gjort det helt rigtige, og man kan desværre ikke gå gennem livet uden at komme til at såre nogen med sin ærlighed...

De bedste hilsner fra Heidi