Hjælp plz

brevkassespørgsmål

Hjælp plz

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej jeg er en dreng der har haft et langt lorte liv :-( det starter med at min far har ALTID drikker og har angst :-( da jeg ikke engang var født skilte min mor og far sig jeg kom ud til min far hver anden weekend (eller mere hvis jeg havde lyst) hvis jeg feks havde lyst til at komme hjem til mor fra far måtte jeg ikke jeg blev truet ikke med vold eller misbrug men med at han vil tage ting fra mig og sådan var kun 9 så det var en stor ting for mig :-( men omvendt skete der INTET jeg måtte godt komme hjem til far men aldrig omvendt :-( jeg er ALDRIG blevet slået men er blevet truet med det af min mor :-( fordi min far kan være enten det sødeste menneske på jorden eller det værste :-( men kunne ALDRIG finde på at slå børn :-) men nu er jeg hos min mor er altid har være "doped" hvis man kan kalde det det hun tager nok deromkring 40 piller dagligt. Vi skændes rigtig meget næsten hver dag og det et ikke bare lidt skændes men næste sådan at alle kan høre det hvis vi så er RIGTIG RIGTIG meget oppe at skændes truer hun mig med at smide mig ud til min far så vi kan slå hindanden ihjel vi har nemlig det samme sind mega stort temparement og begge mine søskende er blevet smidt ude hjemme fra den ene som 13 årig og den anden som 15 årig af min mor :-( men lige nu er mit største ønske at blive smidt ud af hende pga jeg ikke gider hende men så her på det sidste har mine søskende og jeg taget en ADHD og ADD test næsten alle svarene svarede rigtige men min mor er så godt til at snakke udenom ved skole læge osv. Så der er ingen der tror på mig :-( men ja min den ene søster har selv angst og ved hvordan det er jeg gør præcis det samme som hende :-( kogger mig altid over skulderen selvom der er en væg kan heller ikke sove hvis jeg ikke kan se hele rummet fordi så ved jeg ikke om der står en bag mig :-( hvis jeg har en flaske i hånden er jeg altid klar til at slå fra mig tjekker alle mine omgivelser for at se om der er noget jeg kan tage for at beskytte mig hvis jeg feks. Sidder i et rum fyldt med bænke skal jeg sidde ved en væg ellers sidder jeg og kigger fra skulder til skulder plz hjælp mig

Svar:

Kære du

Tak for dit brev her til brevkassen, jeg kan godt læse at det ikke altid er helt nemt at være dig med din mor som tager mange piller og som du skændes meget med, og din far som drikker, og svinger mellem at være det sødeste og det værste menneske på jorden.

Du skriver noget om at komme væk hjemmefra og omkring angst og ADHD/ ADD. Jeg tager dem lige én af gangen:

Komme væk hjemmefra

Du skriver at du faktisk godt kunne tænke dig at komme væk hjemmefra, fordi du er så træt af din mor. Det er en rigtig stor beslutning at flytte hjemmefra når man er 12 år, men kan også være den rigtige beslutning, hvis man ikke har det godt derhjemme. Men hvis du gerne vil væk hjemmefra, er det vigtigt at du får snakket med din kommunes socialforvaltning om hvilke muligheder du har i din kommune. Du kan finde telefonnummeret til din kommune på www.borger.dk. Du kan læse lidt om at flytte hjemmefra, når man er under 18 her: http://www.boerneinfo.dk/dine+rettigheder/privatliv/flytte+hjemmefra

Men fordi det er en stor beslutning at flytte, synes jeg at du skal prøve at tale med en lærer, du har det godt med om det, eller du kan kontakte en Børnebisidder fra Børns Vilkår. En børnebisidder ved en masse om børns rettigheder og kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen, hvis du beslutter dig for det. Du kan læse om dem og kontakte dem her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Bisidder.aspx

ADHD/ ADD og angst

Du fortæller du har taget en test for ADHD og ADD og svarede mange rigtige – men at din mor er god til at få talt udenom, når hun taler med lægen eller skolen om det. Du skriver også at du tror du har angst ligesom din søster og din far. Jeg kan godt forstå du gerne vil tale med nogen om den mistanke om at du har angst og ADHD/ ADD, og jeg kan også godt forstå det er frustrerende at din mor ikke støtter op om det. Jeg tænker det er rigtig vigtigt at du får snakket med nogen professionelle (fx en psykolog eller en læge) som ved noget om ADHD/ADD og angst, for det er kun dem, som kan vurdere om du har det. Derfor tænker jeg at du kan prøve to ting:

  1. Jeg tænker du kan prøve at kontakte en lærer på skolen og fortælle at du altså har taget sådan en test og at du også tænker du har angst, så at du altså meget gerne i kontakt med nogen professionelle, som kan hjælpe dig med at få kigget på de ting, fortæl også at du ikke føler din mor støtter op om det, og at du altså derfor virkelig har brug for at læreren støtter dig i, at du skal have noget hjælp.

  2. Du kan prøve at involvere din far i det, og fortælle ham at du tror du har angst ligesom ham, og at du også tror at du har ADHD/ ADD. Måske kan få hans støtte til at få kontakt til en professionel eller måske kan han ringe til din lærer og støtte dig i at du har brug for en samtale med en skolepsykolog.

Jeg håber du får snakket med kommunen om dine muligheder for at komme et andet sted hen at bo, hvis du stadig gerne vil det, og jeg håber du får snakket med en psykolog eller læge, som kan få undersøgt om du har ADHD/ADD og angst og så kan tilbyde dig noget hjælp til at håndtere det, så du ikke skal gå med det alene. Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Mange tanker fra Heidi