Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Kan I ikke give mig bare én god grund til at jeg ikke skal slå mig selv ihjel?

Svar:

Hej med dig

Du skriver ind til os med et meget stort spørgsmål om livet. Det er utrolig modigt at række ud og spørge om hjælp, når man har oplevet noget, der kan gøre en så ked af livet, som du er lige nu. Du skriver ikke, hvad der gør dig ked af det, men husk på at langt de fleste ting i livet kan ændres. Det betyder, at de ting, der gør dig trist lige nu, kan forandres, så de ikke længere findes som problemer i dit liv. Det gør mig ked af det at høre, du ikke synes, der er nogen mening med at leve. Selvom det måske lige nu virker håbløst og uoverskueligt, er der altid noget positivt i livet. Det vil jeg rigtig gerne prøve at hjælpe dig med at se.

Du skriver, du ikke kan se en eneste grund til at leve, hvilket er en følelse, man godt kan have, når man er meget ked af noget. Måske er du et rigtig svært sted i dit liv lige nu, hvor alting bare føles som om, det er imod dig. Dét jeg rigtig gerne vil fortælle dig er, at tingene bliver bedre med tiden. Det lyder måske tomt og dumt, men tingene bliver virkelig altid bedre. Du kan forestille dig det lidt ligesom natten; det er altid allermørkest lige før solen begynder at stå op. På samme måde er det måske med dit liv lige nu. Det føles som natten; sort, mørk og uden håb og lys. Derfor tænker jeg, at du vil blive glad igen, hvis bare du giver det noget tid. Der er plads til en masse sol i dit liv, det er bare ikke brudt frem endnu.

Ved at begå selvmord gør man ikke bare "en ende på sine pinsler", man fratager også sig selv muligheden for al den glæde og lykke livet har at give. Glæde og lykke kan være alt lige fra at blive forelsket til det at smile over de små ting i livet. De små ting kan være glæden ved at se efterårets smukke farver eller at få et smil fra en fremmed. Jeg vil gerne opfordre dig til at se på de små positive ting i din hverdag. På den måde kan du måske lige så stille begynde at se, at det ikke er alting, der er dårligt. Det kan være du har en god ven, der gør dig glad, eller at du godt kan lide at cykle en tur, eller at spille world of warcraft hele natten. Hvis du prøver at fokusere på de ting, frem for dem, der gør dig ked af det, kan det måske hjælpe med til at få lyset tilbage i dit liv. En idé kunne også være at skrive alle de ting ned, sådan at du altid har en liste, du kan tage frem, hvis du begynder at have triste tanker. Så kan du bruge den liste til at få dine tanker tilbage til det gode i dit liv.

I og med at du har valgt at skrive ind til os, viser du, at du har håb for livet. Du har et håb om, at livet må indeholde et eller andet godt, men at det bare har gemt sig lidt for dig. Det håb synes jeg, du skal holde fast i. Det kan være det, der holder dig oppe, når tingene er rigtig slemme. Måske lidt ligesom et reb, der forhindrer dig i at drive væk. Hvis du er en båd, er dit håb for en bedre fremtid det reb, der holder dig bundet fast til land (livet), så de mørke tanker ikke tager over.

I dit brev skriver du ikke, om du har nogen, du kan snakke med. Hvis du har nogen, synes jeg helt sikkert, du skal prøve at snakke med dem om dine tanker og følelser. Det kan være dine forældre, en lærer på skolen eller måske en af dine venners forældre. Nogle gange kan det også være en person, du slet ikke havde overvejet, som fx en nabo eller en anden person, du ikke nødvendigvis kender specielt godt. Hvis du tør åbne op, vil du sikkert opleve, at den du taler med, gerne vil lytte til dig. Du kan også skrive til os på vores chat, hvis du har lyst til at snakke med en om de ting, der gør ondt på dig, chatten kan du finde her. Hvis du en dag er rigtig ked af det, kan du kontakte livslinjen på 70 201 201, hvor der altid sidder nogen klar til at snakke, hvis man er i tvivl om livet er værd at fortsætte med.

Her til sidst vil jeg gerne sige til dig, at jeg ikke synes, at selvmord nogensinde er en løsning på problemerne. Selvom du måske føler dig alene, vil der altid være nogen, der hele livet vil være mærket af dit valg, og derudover tror jeg på, at solen altid kommer frem og gøre livet værd at leve. Jeg tror virkelig på, du kan blive glad igen, hvis bare du giver livet en chance, tænker på de gode ting og taler med nogen om dine tanker.

Kærlig hilsen

Tanne