HJÆLP! 2

brevkassespørgsmål

HJÆLP! 2

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej cyperhus! Jeg skrev ind til jer for 1-2 månder siden(ved godt at det er lang tid)

jeg skrev ind om at mine forældre hele tiden skælder mig ud, og kalder mig navne. jeg prøvede det i sagde jeg kunne gøre, men det virkede ikke! Keg er begyndt at få ondt i maven fordi mine forældre hele tiden skælder mig ud

de kun søde når der er gæster eller andre til stede. Jeg føler mine forældre hader mig. Idag tog jeg opvasken efter aftens maden, 10 min. Efter jeg har taget opvasken begynder min mor og skælde ud og kalde mig grimme navne igen, og sige at jeg er en doven skapsvans....

jeg kan ikke klare det mere! Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre det bliver kun være !

jeg bliver dårligere og dårligere i skolen, og har humør svingninger. Ved ikke hvad jeg skal føre mit liv der hjemme er l**t

hjælp mig! Jeg græder hver dag i sengen fordi at min mor har fået mig til at græde!

F

Svar:

Kære dig

Jeg har ikke læst det svar, du fik første gang, du skrev herind, men det er rigtig flot, at du skriver herind igen, når dine forældre stadig skælder dig ud.

Det lyder ikke til, at det er sjovt at være dig for tiden. Jeg kan sagtens forstå, hvor ubehageligt det må være, at blive kaldt ting og få skæld ud hver eneste dag af ens forældre, så man får ondt i maven og går grædende i seng. Dette fortjener du slet ikke, og jeg synes helt sikkert, at du skal have noget hjælp til at få det bedre med din familie igen.

Har du nogensinde skrevet et brev til dine forældre om, hvordan du faktisk har det med de her ting, de kalder dig? Hvis ikke, synes jeg at du skal skrive et brev, hvor du skriver dine følelser ned til dem. Du kan vælge at skrive nogle af de ting, du har skrevet i brevet her, om at du får ondt i maven, og kun føler at de er søde, når der er gæster. Ved at skrive et brev til dem, kan de måske bedre sætte sig ned og læse, hvad du har på hjertet, og måske går det op for dem, at de måske er lidt for sure i hverdagen på dig. Selvom du måske føler, at dine forældre hader dig, så er jeg sikker på, at de elsker dig - måske er de ikke engang selv opmærksomme på, at de gør dig ked af det, fordi de siger nogle ting. Jeg tror, du vil åbne deres øjne op for dem, hvis du skriver et brev.

Kender du måske også en voksen, som du føler dig tryg ved? En bedsteforælder, onkel, tante, nabo eller en lærer, så synes jeg, at du skal fortælle personen om, hvordan du går rundt og har det for tiden. Det hjælper altid at få snakket med en anden voksen om tingene, og den voksne kan så støtte og hjælpe dig, med at fortælle dine forældre om, hvordan du har det med, at de skælder dig ud over det mindste.

Du skriver også, at du bliver dårligere og dårligere i skolen og har humørsvingninger. Det er helt normalt, at det sker, fordi du bruger en masse energi på at gå rundt og være ked af det derhjemme. Jeg sidder og kommer i tanke om, om du ikke har mulighed for at gå på lektiecafe eller i en ungdomsklub efter skole, hvor du kan have det sjovt med nogle veninder og venner, og hvor du kan få lavet dine lektier. Så slipper du for at komme tidligt hjem og være ked af det. På den måde kan du også lave noget sjov sammen med andre og blive lidt gladere, og du får et rum, hvor der er mulighed for at lave lektier i, så du ikke skal blive dårligere i skolen på grund af dine forældre.

Hvis du ikke har mulighed for det, kan du måske aftale at lave din egen hygge-lektiecafe sammen med nogle veninder, hjemme hos dem, hvor I om eftermiddagen kan mødes og lave lektier og hygge, så du kommer lidt væk hjemmefra.

Jeg håber, at du finder en måde at få fortalt dine forældre om dine følelser på eller snakker med en voksen omkring, hvordan du går rundt og har det. Sørg for at lave en masse sjove ting i skolen og efter skole, så du også får nogle dejlige oplevelser - det fortjener du.
Hvis du pludselig bliver rigtig ked af det, og gerne vil have én at snakke med, er du altid velkommen i chatten HER. Her sidder der voksne, der altid er klar på at lytte og snakke om alt.

Held og lykke med det hele.

Venlig hilsen Mette