Gymnasiet?

brevkassespørgsmål

Gymnasiet?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Cyberhus Jeg er en pige på 16 år som begyndte på gymnasiet for en uge siden. Intil vidre brydes jeg mig slet ikke om at gå der. Alle i min klasse er meget klogere end mig, og jeg ved slet ikke hvordan jeg skal bære mig ad rent socialt. Jeg hader virkelig at skulle op om morgnen, og skulle i skole. Min problem er bare at mine forældre er super stolte over at jeg går på gymnasiet, og det bleve ved med at bruge penge på mig, selv om de næsten ikke har nogle, har de købt en computer og alt sådan noget til mig! Jeg ved ikke om jeg skal fortælle mine forældre hvordan jeg har det, eller om jeg skal prøve at give det en chance mere? Jeg er bare bange for at mine forældre bliver total skuffet! Hilsen J.

Svar:

Hej du!

Hvor er det sejt, at du er startet på gymnasiet - jeg kan godt forstå, at dine forældre er stolte af dig!

Det kan være ret overvældende at starte på gymnasiet, for man skal både lære nye kammerater at kende, og man skal vænne sig til et højere fagligt niveau end folkeskolen. Problemet med gymnasiet er at der altid sidder nogle rigtig dygtige klassekammerater – og de dygtige elever er ofte dem, som siger en masse i timerne, og så kan man godt sidde med fornemmelsen af, at man selv bare er rigtig dum, og på ingen måde er klog nok til at være der! MEN DET ER JEG SIKKER PÅ AT DU ER!

Jeg synes bestemt, at du skal give gymnasiet en chance mere – det kræver tilvænning, for man skal lige finde ud af, hvad det er der fagligt forventes af én. Og så skal du vide, at der helt sikkert sidder andre i din klasse som har det lige som dig – de tør bare ikke sige det!
Med hensyn til det sociale, så er jeg sikker på at det nok skal komme. Det er altid hårdt i starten, fordi man lige skal finde sin plads i klassen, og finde ud af hvem det er man klikker med – prøv at være dig selv, så skal du nok finde nogle gode venner i klassen.

Du kan godt være ærlig over for dine forældre og fortælle dem, at du synes det er svært at starte på gymnasiet, at du føler at de andre er dygtigere end dig, og at det er hårdt at skal lære nye venner at kende. Men samtidig fortælle dem, at du vil kæmpe for det – at du vil prøve at få det til at fungere. Jeg er sikker på, at dine forældre også har oplevet situationer, hvor de i starten ikke følte sig gode nok, og at det var hårdt – men at det så med tiden blev rigtig godt. Og derfor tror jeg også, at de vil kunne støtte dig på de dage, hvor du synes det er rigtig hårdt!

Det er bestemt ikke rart at føle, at man ikke er god nok - men jeg er sikker på, at du vil få succesoplevelser hvis du giver det en chance. Så mit råd til dig er, at blive ved med at kæmpe! Det er kun en uge siden du er startet – og jeg tror altid den første uge på en ny skole er den værste. Hvis du har brug for at snakke mere om din tvivl eller bare komme af med dine frustrationer, er du altid velkomme til at kigge forbi chatrådgivningen har i Cyberhus.dk, hvor du kan chatte med en af vores rådgivere. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14-19 og fredag kl. 13-16.

Hold ud – det bliver bedre!

De bedste tanker
Marianne