Gør alting forkert

brevkassespørgsmål

Gør alting forkert

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej Jeg er vist det man kalder familiens sorte får. Jeg gør alting helt forkert og får hele tiden skæld ud og får at vide at jeg er i vejen. Min storesøster på 14 er bare så dygtig til alting. Hun får gode karakterer i skolen og er populær og har masser af veninder og drengene kan godt lide hende. Mine forældre synes at hun er dygtig og jeg er bare den dumme lille pige, der ikke duer til noget som helst, får hele tiden at vide: "Kan du da ikke finde ud af noget selv?" og "Kan du ikke tænke selv?". Min lillebror på 10 er den lille søde charmetrold som alle kan lide og alt hvad han gør er bare helt fantastisk. Nu har vi så fået to små brødre som er næsten 3 mdr. (tvillinger) De er vildt søde og jeg vil rigtig gerne være med til at passe dem, men jeg må ikke noget som helst. Min søster må være med til at bade dem og alt muligt og jeg får bare at vide at det vil være en større hjælp hvis jeg går ud og tømmer opvaskemaskinen, går ud med skraldespanden og den slags. Altid står jeg i vejen eller gør noget forkert. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for ikke at være så forkert hele tiden. Jeg græder mig i søvn hver aften og når jeg vågner om morgenen græder jeg igen fordi jeg ikke orker at skulle igennem endnu en dag. Nogengange tænker jeg at det var bedst hvis jeg døde, jeg tror måske at mine forældre ville blive kede af det, men de har så meget andet at tænke på at de nok hurtigt kommer over det og så vil de nok mest blive lettede over at slippe for mig. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det. Jeg tør ikke tage Panodiler fordi det tager mange dage at dø og det vist gør vildt ondt. Jeg har tænkt på at springe ud fra 4. sal for det kan godt være at det gør ondt, men nok ikke så lang tid som hvis man spiser Panodiler. Jeg er bare rigtig bange. Jeg ved ikke om jeg skal gøre det? Hilsen MayaNaya

Svar:

Hej MayaNaya

Det er godt, at du vælger at skrive til brevkassen, for du skal ikke gå alene med dine tanker om at dø! Der findes andre løsninger end selvmord.

Som jeg forstår dit spørgsmål, så har du ikke et ønske om at dø – du vil gerne leve, men det er så svært at være dig lige nu, at du mest af alt har lyst til at forsvinde. Det er ikke meningen, at du skal overveje, hvordan du kan begå selvmord – derfor er det vigtigt, at du får snakket med din far og mor om, hvordan du har det!

Du fortæller, at I er 5 børn derhjemme, og at tvillingerne kun er 3 måneder gammel. Jeg tænker, at dine forældre må have rigtig travlt, og måske er det derfor, at de ikke har lagt mærke til, at du er ked af det og føler dig forkert. Og derfor SKAL du snakke med dem om, hvordan du har det. For selvom de har travlt med tvillingerne og alle de ting, som de skal nå i hverdagen, så skal de også have tid til dig!

Jeg tror slet ikke, at dine forældre er klar over, hvor meget du gerne vil hjælpe med dine brødre, og hvor ked af det du bliver, når du i stedet får besked på at tømme opvaskemaskinen og gå ud med skraldet. Det er derfor vigtigt, at du fortæller dine forældre, hvordan du har det – og hvor ked af det du er.
Hvis du synes, at det er svært at snakke med dine forældre eller du føler, at du har prøvet og de ikke hører efter, så kan du måske vise dem det, som du har skrevet her i brevkassen. Her beskriver du rigtig godt, hvordan du har det.

Du kalder dig selv for familiens sorte får og du føler dig forkert i forhold til din søster som er dygtig i skolen og din bror som bare en charmetrold. Jeg tror, at det er vigtigt at huske på, at du er en hel speciel og dejlig person, fordi du er dig! Vi har hver især vores specielle evner og kvaliteter og netop fordi vi er forskellige, kan vi ikke sammenligne os med andre. Din søster er god i skolen, og jeg er sikker på, at du også har noget som du er god til.

Det er vigtigt, at du får snakket med dine forældre om, hvordan du har det. De skal vide, at du er ked af det og føler dig forkert. Og at du bare så gerne vil hjælpe med tvillingerne. Jeg tror bestemt, at de vil lhjælpe dig til at få det bedre, hvis de først får at vide, hvordan du har det.

Hvis det er for svært for dig, at snakke med dine forældre eller at vise dem det, som du har skrevet her, så kan du kigge forbi Chatrådgivningen her i Cyberhus. Her kan du sammen med en voksen chatte om hvad du kan gøre, for at forklare dine forældre hvordan du har det. Chatrådgivningen er åben mandag til torsdag kl. 14- 19.

Jeg håber, at du får snakket med dine forældre, så du ikke længere skal være så ked af det og tænke på selvmord.

De varmeste tanker
Marianne