Er han ved at glemme mig?

brevkassespørgsmål

Er han ved at glemme mig?

brevkassespørgsmål af
Isa
17 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Jeg har denne her kæreste, vildt dejlig og vildt sød.... til tider....
Vi har snart været sammen i omkring et år, og har haft vildt mange op og ned ture igennem vores forhold. For en lille opsummering, har vores forhold handlet meget om fortid, fordi jeg ikke rigtigt har kunnet rumme de ting han har 'lavet' - så vi har haft lidt af en kaotisk start på det hele.
Han har hele tiden faldt mig ind, som værende den type, der måske godt har kunnet lide piger, en smule for meget, en der hvert fald gerne søgte noget anerkendelse, og det stammer nok også fra hans lidt hårdere barndom.
Jeg har ofte følt mig en smule ''glemt'', hvilket jeg egentlig i bund og grund, godt ved jeg ikke helt specifikt er. Men jeg kan godt føle mig udelukket, fra en del af hans liv. Han fortæller nemlig ikke særlig ofte om hans hverdag, tanker eller andet - lige pt, har vores forhold kun handlet om skænderier, og det er det samme om og om igen. Her på det sidste, har jeg også meget nemt følt, at han ofte vælger enten drengene eller familien, ikke fordi vi ikke ses, men meget af vores tid sammen, handler om, hvad hans familie vil have, og om hvad hans venner gør osv. Derfor føler jeg lidt, at alt i alt, vil jeg i sidste ende altid blive tilsidesat, hvis det er til fordel for nogle af de andres behov... vil det så betyde at han er ligeglad med mig? Eller hvordan skal jeg mon tolke det?...

På den anden side, ved jeg godt at han gerne vil mig... men jeg har følt, at det meget ofte kun har været på den seksuelle måde, da han også ofte lige skal komme med en flabet kommentar, om at han 'aldrig' får noget osv.
Derved kan jeg godt blive en smule nervøs for, om jeg i længden bliver lidt for kedeligt?

Men mit endelige spørgsmål til jer er, hvordan kan jeg få bragt en smule mere indhold ind i vores forhold, istedet for alle af vores utallige skænderier?

Vh. en meget desperat pige....

Svar:

Kære Isa

Jeg kan godt forstå, at du føler desperation. For det er rigtig svært, hvis man fornemmer at der er et eller andet "forkert" i ens forhold.
Kærlighed kan være noget så vidunderligt, og på samme tid noget så frygtelig smertefuldt. Og i et forhold sker der ofte det at kærligheden ænder sig gennem forholdet. Nogle gange bliver kærligheden stærkere og mere intens. Nogle gange opstår der afstand og en følelse af mindre kærlighed. Og andre gange er det som om kærligheden bliver anderledes. Ikke stærkere, ikke svagere...bare anderledes. Når man har været sammen et års tid, er det helt naturligt at der sker noget med kærligheden. Den første stærke forelskelse er måske ovre, og ting som man enten slet ikke lægger mærke til, eller bare er ligeglad med i starten, kan pludselig begynde at fylde mere.

Jeg kan ikke give dig et svar på om han er ved at glemme dig, eller om på et tidspunkt vil synes du er for kedelig. Måske elsker han dig på en anden måde end du elsker ham? Måske har hans kærlighed ændret sig? Måske elsker han dig mindst lige så meget som du elsker ham, men måske er han ikke så god til at vise dig sin kærlighed, så den er tydelig for dig. Det er svært at sige. Men det jeg med sikkerhed kan sige er, at du føler at jeres forhold har nogle udfordringer i øjeblikket. Den følelse skal du selvfølgelig reagere på, ligesom du gør ved at skrive her i brevkassen.

Du spørger også om hans tilvalg af familie og venner, betyder at han er ligeglad med dig. Igen kan jeg ikke give dig et svar. Det kunne det selvfølgelig godt betyde. Men jeg tænker lige så godt det kan være udtryk for, at familie og venner har en meget stor betydning for ham. Måske føler han at han har tid, overskud og masser af kærlighed til familie, venner og dig. Jeg er helt med på, hvorfor det kan få dig til føle dig tilsidesat, når jeres tid sammen, ofte handler om hans familie og venner. Jeg prøver blot at åbne op for, at han måske slet ikke tænker på det på den måde?

Ud fra det du skriver kan jeg ikke læse mig til, om du har snakket med dine kæreste om de her tanker du går med. Om den her følelse du har, af at være lidt tilsidesat, og den her usikkerhed du har omkring jeres forhold, og hans kærlighed. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du tager den snak med ham.
Som jeg nævnte tidligere er det helt almindeligt at et forhold ændrer sig, og går op og ned. Der vil være perioder hvor man ikke føler sig så tætte, og hvor man kan være i tvivl om forholdet mon holder.
Det bedste man kan gøre, når man oplever forholdet sådan. Ja, faktisk det eneste rigtige at gøre. Det er at snakke om det. Fortæl din kæreste hvad du føler. At du er bekymret for om han er på vej til at glemme dig. At du nogle gange føler dig tilsidesat.
Fortæl ham hvad du godt kunne tænke dig, der skulle være anderledes. Hvis du eksempelvis synes at det ville være rart, at I ikke taler så meget om hans familie, eller laver nogle andre ting, når I er sammen.
På den måde kan du fortælle ham om din bekymring og om dine behov. Og så kan han måske give dig nogle af de svar du søger. Hvis ikke du føler han kan give dig svar, der får den her følelse indeni dig til at gå væk, må du måske overveje om du er i det helt rigtige forhold for dig?

Husk at man er to mennesker i ét forhold. Det er det der gør forhold så svære. De ting man gør, og siger, kan opleves meget forskelligt. De ting, som han gør, der får dig til at føle dig tilsidesat. De kan have en helt anden betydning for din kæreste. Måske kan han forklare den måde han prioriterer familie og venner,  på en måde der får dig til at føle det anderledes?
Måske kan han ændre sin måde at gøre tingene på, hvis han forstår, hvordan hans måde at gøre tingene på, får dig til at føle? Der er ikke nødvendigvis én af jer der gør noget forkert, eller én af jer der skal ændre noget. Det er nok nærmere jer begge der har brug for at forstå hinanden bedre, og lave små ændringer for at komme lidt tættere på hinanden.

Du kan ikke tvinge din kæreste til at ændre noget. Du kan ikke engang tvinge ham til at give dig svar på om han er ved at glemme dig. Men du kan fortælle ham, hvordan du har det. Du kan fortælle ham, hvad du har brug for...altså at du har brug for, at tale med ham om de her ting. At du har brug for at føle dig mere sikker på hans kærlighed. På den måde giver du jeres forhold den bedste chance for at komme igennem, den her svære periode.
Forhåbentlig vil din kæreste være åben for at tale om de her ting, så I sammen kan finde nogle gode løsninger. Og hvis det lykkes, kan du forhåbentlig, om noget tid, mærke at du bliver mere tryg og sikker på jeres forhold.

Det håber og ønsker jeg for dig.
Held og lykke med det - Elisa

Elisas billede
Elisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål