Er der noget i vejen med mig?

brevkassespørgsmål

Er der noget i vejen med mig?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg rydder op, for det meste. Jeg skulle finde et arbejde, sagde min mor, det gør jeg så, og så bliver hun sur da jeg finder et? Jeg har en storesøster som hele tiden får godt karakter, og hun er som en mor for mig, i stedet for søster, det irriterer mig lidt. både min mor og søster er beskyttende, lidt for meget, men det er ok. Det er bare fordi jeg syns at min mor elsker min søster mere end mig, og hun skjuler det ikke. "hvad er der dog gået galt med dig, de andre er da normale, men jeg ved ikke hvad jeg har gjort forkert ved dig?" "Jeg ved ikke hvad jeg gør med dig, din far må få dig, for jeg vil ikke have dig!" er det jeg tit hører. Jeg tænker tit på selvmord, jeg har fortalt hende om det, men hun reagere ikke, og jeg vil bare gerne have noget hjælp, for mit hovedet kan ikke følge med, til alle de ting der sker omkring mig lige for tiden. Så håber at i kan hjælpe mig, med mine indviklede spørgsmål??

Svar:

Kære du

Det lyder som om du har rigtig mange tanker der rumsterer rundt i dit hoved. Jeg kan godt forstille mig, at det må være hårdt at få at vide, at der er noget galt med en. Det er der ingen mennesker som har brug for at få at vide. Det kan gøre rigtig ondt indeni, når man føler sig forkert og ikke god nok. Jeg synes det er rigtig godt at du skriver hertil og spørger om hjælp. Det er flot at du sætter ord på de følelser du har og jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.

Du er lige som du skal være
Først vil jeg gerne sige til dig, at der ikke er noget galt med dig. Du er lige som du skal være. De følelser og tanker du har er helt dine egne og du har lov til at føle som du gør. Når din mor siger at der er noget galt med dig, så er det ikke rigtigt. Det er selvfølgelig rigtig svært ikke at tage det ind, når nogen siger igen og igen at man er forkert. Til sidst vil man så begynde at tro på, at det faktisk er sandheden. Jeg tænker at det også er sådan du oplever det, fordi du nu begynder at føle dig forkert. Så det er slet ikke i orden at din mor siger sådan om dig, for det er slet ikke sandt.

Det lyder også som om du faktisk gør som din mor siger og gør dit bedste for at gøre hende glad. Jeg har svært ved at forstå, hvorfor din mor siger til dig at du ikke er normal. Jeg er også ked af at høre at din mor ikke reagerer, når du fortæller, at du har tænkt på at begå selvmord. Ved at du siger det til hende, siger du jo faktisk til hende, at du ikke har det særlig godt. Jeg tænker også at du siger det, fordi du faktisk gerne vil, at hun skal bekymrer sig for dig. Hvis det er sådan du har det, så kan jeg virkelig godt forstå det. Det betyder nemlig rigtig meget at ens mor tænker på en og er bekymret for hvordan man har det.

Hjælp til dig
Jeg synes det er rigtig godt at du gerne vil have hjælp. Jeg tænker at det kunne være godt, hvis du kunne komme til at snakke med en voksen, om alle de ting der sker i dit liv for tiden. Det er nemlig rigtig godt at få snakket med nogen, så du ikke skal gå med alle dine tanker alene inde i dit hoved.

Jeg tænker på om der en sundhedsplejerske eller skolepsykolog på din skole? Hvis du har en lærer, som du har et godt forhold til, kan du prøve at fortælle ham eller hende, at du har brug for hjælp, og spørge hvor du kan få en voksen at snakke med. Du kan også starte med kun at snakke med din lærer om det, hvis det er nemmest. Jeg tænker nemlig at det vil være godt for dig, hvis du kunne komme til at snakke med en voksen på skolen, når nu din mor ikke rigtig vil lytte til dig.

En anden mulighed du har er også at prøve chatten her i Cyberhus. Her kan du helt anonymt sidde og snakke med voksen, som gerne vil prøve at hjælpe dig.

Her til sidst vil jeg gerne sige igen, at jeg synes det er godt at du er kommet her, når du kan mærke at noget ikke er som det skal være. Når dit hoved ikke rigtig kan følge med mere, så er det nemlig et tegn på, at du ikke har det så godt, og at du har brug for hjælp, til at få styr på det. Det er godt at du er opmærksom på dig selv på den måde. Det er nemlig ikke meningen at du skal have det sådan indeni og gå med det alene. Så jeg håber du har mod på at få snakket med en anden voksen i din omgangskreds, som du stoler på og har det godt med. Det vil nemlig være rigtig godt.

Kærlig hilsen Sine

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål