De ser lige igenem mig.

brevkassespørgsmål

De ser lige igenem mig.

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej. Jeg jeg gå i en klasse med masser af piger der vil besteme og være den bedste til alt. Men der er ingen der vil være sammen med mig fordi jeg er så skole gladm kan hver fordi jeg har alting i orden. Hilsen pigen ingen ser

Svar:

Kære du

Det er bestemt ikke rart at føle sig alene og derfor synes jeg også, at det er rigtig godt, at du har valgt at skrive her til. Vi har alle sammen brug for at have venner og mennesker omkring os, som vi stoler på og har det godt sammen med og derfor synes jeg også, at det er rigtig flot, at du har besluttet dig for at gøre noget ved det, at du ikke føler, at du bliver set.

Du fortjener at have venner og have det godt i din klasse. Jeg tænker, at du nu har taget nogle vigtige skridt mod at bryde ensomheden, fordi du søger hjælp, og det er stærkt gået af dig.

Du skriver at der ikke er nogle der vil være sammen med dig fordi du er skoleglad og har styr på tingene. Jeg vil gerne fortælle dig, at jeg bestemt ikke synes det er noget du skal lave om på, for det er noget du kan være rigtig stolt af. Jeg tænker, at du måske også kan være den lidt stille pige engang imellem? Der er meget ofte fokus på dem der er gode til at snakke med andre og dem der er meget sociale, men der er faktisk mange mennesker der føler sig alene og overset. De andre fra din klasse er måske lidt mere højtråbende og har nemmere ved at finde venner. Når man er en stille type, skal man nogen gange gøre lidt ekstra for at få veninder, men man skal også huske på at der findes andre som dig, der kan lide dig ligesom du er. Der er endda nogle der foretrækker at have en veninde som er stille, fordi man ofte er bedre til at lytte og lave stille og rolige ting sammen.

Hvis du gerne vil prøve at blive venner med nogle af dem fra din klasse, er der flere forskellige ting som du selv kan gøre. Nogle gange når man føler sig alene, kan man godt få tanker om, at de andre synes, man er mærkelig eller anderledes. Ofte er det tanker, man kun selv går med, og ikke nødvendigvis virkeligheden. Du kan prøve at begynde at sige hej til dine klassekamerater hver morgen når i møder og hvis du har mod på det, begynde at spørge hvad de har lavet dagen inden osv. Det kan være med til at gøre dig mere udadvendt og gøre dig mere sikker på dig selv og når du bliver, er det også meget nemmere at møde og få gode venner. Det vigtigste er dog stadig at du har det godt med den du er og at du husker på, at det er helt naturligt, at man engang imellem er lidt usikker og genert. Jeg er ret sikker på, at de andre piger fra din klasse også er usikre på sig selv engang imellem, men de viser det bare på en anden måde, ved fx at kæmpe om at være den der bestemmer.

Jeg tænker på, om du mon har snakket med din klasselære om det? Ellers synes jeg det er noget som du skal gøre. Du kan fx vise det brev du har skrevet her ind med og mit svar, til en af de lære som du har det bedst med og stoler på. Jeg er ret sikker på at din lære meget gerne vil hjælpe dig og det er også vigtigt, at du får snakket med nogle om det. Jeg synes også du skal fortælle dine forældre om hvordan du har det og her kan du også bruge dette brev. Det kan være rigtig svært at skulle snakke om sådan noget, men man får det meget bedre, når man ikke går rundt med de mange tanker og følelser alene.

Jeg håber, du får hjælp og støtte til at bryde ud af ensomheden, for det er noget, der kan være svært at klare på egen hånd. Hvis du får brug for et godt råd eller for at snakke med en voksen, er du også altid velkommen på chatten her på cyberhus. Der findes også noget der hedder børnetelefonen, hvor du kan ringe ind og snakke med en voksen. Nogle gange kan det være rart at snakke med en hvor man kan være anonym og på børnetelefonen sidder der voksne der brænder for at lytte og hjælpe. Du kan ringe ind uanset hvad du har at sige og telefonnummeret er 116 111. Man kan ringe i hverdage mellem 11-23 og om lørdagen mellem kl 13-17.

Venlig hilsen Katrine