De forstår ikke det er svært at spise!

brevkassespørgsmål

De forstår ikke det er svært at spise!

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej med jer (: ' Jeg er en pige på 17 år, udefra set ganske normal pige med mange venner og gode karaktere.. Men! Jeg kan ikke spise foran andre mennesker og det har jeg haft svært ved i mange år nu. Jeg har gået på efterskole i 2 år og det var et mareridt at møde til måltiderne, og jeg fandt på mange undskyldinger for hvorfor jeg ikke lige kunne spise, blev vegetar bare for at slippe for at spise kød.

Har holdt det skjult i mange år (dog med nogle undtagelser af indl. på sygehuset med drop pga. dehydrering) og folk har så vidt for sig aldrig stilt spørgsmål. Men jeg har indviet min kontaktperson i min hemelighed (sådan nogenlunde) om hvor svært det er for mig at spise sådan generelt, men især foran andre. Nu skal jeg til at starte på en ny kostskole (sådan noget kostskole gymnasium lign.) og min kontaktperson har snakket med hende der står for kostskolen og hun kræver at jeg skal møde om til hver middagsmad og til aftensmad torsdag, jeg behøver nødvendigvis ikke spise noget dog.

Men de forstår ikke hvor svært og hvor hårdt det er for mig overhovede at gå der ned bare, jeg kan simpelthen ikke, det gør ondt i min mave, jeg ryster og mit hjerte banker dobbelt slag. Føler mig som en idiot fordi folk ikke forstår jeg ikke KAN spise, det er jo så simpel en ting men jeg KAN ikke. Hjælp mig? Hvad i alverden skal jeg gøre når jeg starter der oppe, jeg er så forvirret og bange. Ingen forstår hvor svært det er at spise, føler mig så dum!

Svar:

Kære dig!

Først vil jeg starte med at sige, at du bestemt ikke er dum, fordi du har svært ved at spise. Jeg kan høre på de symptomer, du beskriver, at det virkelig er angstprovokerende for dig. Derfor er det godt, at du har valgt at søge hjælp.

Du fortæller, at du har snakket lidt med din kontaktperson om dit problem. Det er rigtig flot - for du har brug for hjælp. Det lyder også som om, at din kontaktperson tager det alvorligt, når han/hun har kontaktet din nye skole, for at sætte dem ind i problemet. Men jeg tænker, at du enten ikke har været helt ærlig overfor din nuværende kontaktperson, eller at han/hun ikke helt forstår alvoren i dit problem - for du har brug for hjælp til at kontrollere denne angst du har, så du kan spise i sammen med andre.

Jeg synes, at du igen skal prøve at snakke med din kontaktperson om hvodan du har det. Jeg ved godt det kan være svært - men det er vigtigt, at du er helt ærlig og fortæller om, hvor længe det har stået på, de symptomer som du nævner her - at du ryster, får ondt i maven og at hjertet slår dobbelt slag. Snak med din kontaktperson om muligheden for at komme til at snakke med en psykolog - måske er der en tilknyttet din skole.

Hvis du ikke føler, at du kan snakke med din kontaktperson om det, skal du gå til din egen læge. Igen skal du være helt ærlig over for lægen - for kun hvis du er helt ærlig vil de som skal hjælpe dig forstå, hvor seriøst dit problem er, og på den måde finde den rette hjælp til dig.

Du er bestemt ikke en idiot eller unormal. Mange mennesker lider af forskellige former for angst - det er virkelig ubehageligt, men man kan få hjælp. Ofte består hjælpen i at snakke med en psykolog, eller en anden fagperson. Jo mere man skjuler sin angst og ikke snakker om det, jo værre kan det blive, fordi man bygger videre på det inde i hovedet. Får man hjælp til at sætte ord på det, bliver angsten for det meste mindre og man kan lære at kontrollere den.

Jeg håber, at du vil søge hjælp, så du ikke skal frygte at starte på din nye skole. Du har allerede fortalt lidt til din kontaktperson - så grib fat i ham/hende igen. Hvis det er svært for dig, kan du måske vise din kontaktperson det, som du har skrevet her - for du beskriver meget tydeligt, hvor svært det er for dig.

Du har også mulighed for at logge på Chatten, hvor du kan vende det hele med en rådgiver. Chatrådgivningen er åben mandag -torsdag kl. 14-19.

De bedste tanker
Marianne