Brug for hjælp - men er over 18?

brevkassespørgsmål

Brug for hjælp - men er over 18?

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 13 år 1 uge siden

Kære brevkasse Jeg er en 20 årig pige, som fik konstateret depression for snart 1 år siden og har det stadig ret dårligt. Føler mig ensom, og har ikke nogen at snakke med om det. Jeg har ikke råd til psykologhjælp. Mit højeste ønske er at finde en person, som kan hjælpe mig, da jeg virkelig føler mangel på omsorg og støtte fra familien. Mine overvejelser går på at kontakte kommunen, men jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg lige skal gribe det an. Jeg har ingen indtægt, men har en stor opsparing, jeg lever af. Har i et eller andet godt råd? Bedste hilsner

Svar:

Hej 20-årige

Det er godt, at du skriver herind for at få et råd til hvordan du skal komme videre, for du har helt ret i, at det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp. Det er svært at leve med en depression og det er ekstra svært, hvis du ikke synes, at du får den omsorg du har behov for i familien.

Når du har fået konstateret en depresssion, skal du også i behandling. Jeg går ud fra, at det er din egen læge, der har konstateret din depression, ellers må du snarest få en tid hos egen læge. Din egen læge kan henvise dig til den behandling som du har brug for. Det kan enten være psykolog, medicin, samtaler med egen læge, psykiater eller andet.

Hvis du allerede er blevet henvist til psykolog er det vigtigt, at du følger behandlingen. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at få overskud til økonomisk, men det er virkelig vigtigt at du får hjælp af en professionel og derfor er det vigtigt at prioitere. Du kan snakke med din læge om at få tilskud til betalingne af psykolog gennem sygesikringen, den dækker med den diagnose og den alder du har, så du kan få over halvdelen af udgiften betalt.

Du kan også tale med din læge om, at du ikke har råd og om hvilke andre muligheder der er for behandling. Man skal ikke selv betale for at gå til psykiater eller samtaler hos egen læge.

Med hensyn til kommunen, så kan man modtage sygedagpenge, når man er uarbejdsdygtig. Det ved jeg ikke om du er, men det lyder sådan. Man skal dog sygemeldes fra et arbejde eller en a-kasse. Jeg kan ikke rigtigt forstå på dit brev, om det er tilfældet med dig, eller om du lever helt uden dagpenge, kontanthjælp eller løn. Ihvertfald synes jeg at du skal kontakte din kommune. Du kan ringe til Jobcentret 89 40 68 00 som kan guide dig videre, alt efter hvor du bor i Århus. Dem du skal tale med arbejder i Sygedagpengeadministrationen. Det er her, at de kan hjælpe dig med om du er berettiget til at modtage sygedagpenge og den hjælp der hører til.

De bedste hilsner fra Cheva