Bor i plejefamilie - savner min mor

brevkassespørgsmål

Bor i plejefamilie - savner min mor

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Jeg har boet i familiepleje siden januar fordi min mor er psykisk syg og hun er også alkoholiker. Jeg savner min mor rigtig meget.

Jeg ser næsten aldrig min far, han er narkoman og han har været i fængsel nogen gange. Jeg savner ikke min far, men jeg savner min mor rigtig meget. Jeg sidder tit alene på mit værelse og græder.

Igår kom plejemoren ind på mit værelse mens jeg sad og græd. Hun spurte hvorfor og så sagde jeg at jeg savner min mor. Så satte hun sig og snakkede med mig i lang tid. men det er jeg bare blevet mere ked af for hun synes at jeg skal være vred på min mor og at hun ikke har været en god mor. Jeg følte at hun blev vred på mig men det sagde hun at hun ikke gjorde men jeg ved ikke om jeg tror på det.

En dag for noget tid siden hvor jeg også var ked af det spurte jeg om hun ville holde om mig men det ville hun ikke for det er kun noget man gør med sin familie eller små børn. Jeg blev så flov over at jeg havde spurt men det merklige er at siden har jeg nærmest været besat af at tænke på at blive holdt om. Jeg sidder på min seng og holder armene om mig selv og digter historier om at der er en der holder om mig mest min dansklære som bare er rigtig sød men også nogle andre jeg kender eller nogle som jeg har set på billeder og tror er søde. Jeg er bange for at jeg er ved at blive sindsyg.

Hilsen S

Svar:

Kære S.

Tak for din mail, hvor du fortæller  hvordan du har det - og det gør mig ondt at høre, at du ikke føler dig trøstet i savnet af din mor.

Jeg kan godt forstå, at du savner din mor og at det er en svær situation at I skal leve hver for sig.

Du er bestemt ikke ved at blive sindssyg. Det er helt normalt og forståeligt at du savner din mor når du er skilt fra hende, uanset årsagerne til at i må leve adskilt fra hinanden.

Jeg synes det er rigtig flot, at du fortalte din plejemor om dine følelser. Jeg synes, at du skal blive ved med at fortælle hende hvordan du har det, og at du har brug for hendes venlighed, forståelse  og trøst.

Du har ikke været hos plejefamilien så længe, og forhåbenlig bliver din plejemor bedre til at give dig et kram og tryste dig. Det er nemlig vigtigt at du har nogle voksne som du kan snakke med, og som kan holde om dig, når du trænger til det.

Jeg vil foreslå dig at tænke over, om der er andre voksne du kunne snakke med. Det kunne sagtens være din dansklærer, som det lyder til at du har det godt med.

Måske ser du også din mor engang imellem og det kunne også være en god ide at skrive til hende om dit liv og at du savner hende.

Du kan også besøge Cyberhus chatrådgivning, hvor du kan chatte med en voksen. Sammen kan I måske finde flere gode ideer. Chatrådgivningen er åben hver dag fra kl. 15.

Jeg ved, at der er tilsyn med plejefamilier og at der må være en tilsynsførende eller socialrådgiver som har hånd om dig. Hvis du ikke føler at din plejefamilier hjælper dig nok, kan du prøve at snakke med den person.

Jeg håber meget at du snart må få det bedre.

Venlig  hilsen Anne-Marie.