Bare væk herfra

brevkassespørgsmål

Bare væk herfra

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Selvmord Ved godt at der her ikke er et spørgsmål... Lige for tiden er det som jeg har mistet appetitten på at leve, fx jeg syntes ikke at maden smager af noget mere, jeg er ligeglad hvad lærene siger til mig, og jeg er tit ligeglad med alt. Jeg har mistet min bedste og eneste veninde for langt tid siden, har ikke rigtig nogle venner, så jeg ligger også i sengen ( lige nu er jeg på efterskole) og tænker på, hvad der er nemmesket. Jeg tænker jeg kan ligeså godt tage livet af mig selv, nu hvor jeg har ingen venner, eller noget familie, som bekymrer sig, forresten jeg er en dreng på sytten år, og er afhængig af stoffer og alkohol, så er det så egoistisk at tage livet af mig selv, når jeg har det som jeg har det? Det siger mange mennesker... Har allerede to selvmordsforsøg i bagagen. Kan ikke klare det her mere... Vil bare væk herfra, føler mig rastløs, og er usynlig for omverdenen, der findes et bedre sted, end det her. Har skrevet der her et andet sted, men det virker ikke?

Svar:

Hej med dig...

Jeg kan godt høre på dig, at det er svært lige nu og at du ligger meget alene i din seng på den efterskole. Men der er en gnist og der er et eller andet inden i dig som vil have det bedre, ellers havde du ikke skrevet herind. Og det vil jeg gerne prøve at hjælpe dig med.

Jeg kan ikke gøre det nemmere gennem et enkelt brevkassesvar, men jeg håber at jeg kan motivere til at tage nogle skridt fremad og tage imod nogle af de muligheder der er og som kan hjælpe dig.

Det første jeg tænkte på, da jeg læste dit spørgsmål var, at der er to ting i det her. Der er følelsen inden i med at du har mistet appetitten på livet og det andet er din afhængighed af stoffer og alkohol.

Nu kender jeg dig jo slet ikke, men jeg tænker at det sommetider kan være svært at vide hvad der er skyld i hvad. Er du blevet afhængig af stoffer fordi du har nogle ting i dit liv som har været svært, eller er dit liv blevet svært, fordi du er blevet afhængig af stoffer og alkohol. Det kan også være en kombination.

Afhængighed af stoffer og alkohol har aldrig gjort noget godt og derfor er det nok en del af din udfordring, ligegyldig hvordan du vender og drejer det. For mange stoffer og alkohol kan ødelægge venskaber, forstærke svære følelser og gøre at man bare ikke har overskuddet til at klare de udfordringer der kommer i livet. Jeg tror det er grunden til at du kan føle dig usynlig og har mistet lysten til livet.

Derfor tænker jeg, at det er der du skal have hjælp først, fordi det kan være svært at gøre noget ved nogle af de andre ting, hvis du er påvirket eller hele tiden har lyst til stoffer og alkohol.

Nu ved jeg ikke hvad du har sagt og gjort i forhold til at fortælle det til nogle voksne, men lige nu skal du få det sagt til en god lærer på din skole. Måske kan du vise den lærer det du har skrevet til mig og mit svar. Fordi jeg mener du skal have professionel hjælp til dit misbrug og det ka enten være gennem din læge eller gennem din kommune som jeg er ret sikker på, har et tilbud til unge som er ude i et misbrug.

Hvis du ikke synes du lige kan få taget den snak, så kan du også selv ringe til din læge eller en sagsbehandler på kommunen.

Jeg har også en anden ting, som kunne være en god ide for dig og det er at tjekke www.netstof.dk ud. Her kan du læse om misbrug og besøge den anonyme chat og brevkasse, hvor der sidder voksne som gerne vil hjælpe. Siden er for unge der er på vej ind i eller har et misbrug.

Du skal ikke begå selvmord, fordi du er slet ikke færdig med livet og du er i hvert vfald ikke færdig med at prøve de muligheder af som findes. Så kæmp videre og fortsæt det du er startet her..

Venlig hilsen og en masse gode tanker her fra...
Erroll