Bange

brevkassespørgsmål

Bange

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej.

jeg har for et par uger siden set noget rigtigt uhyggeligt på nettet, og jeg er virkelig bange!

det var bare sådan et klamt væsen, der kravlede rundt på et gulv, halvt menneske, halvt et-eller-andet... Jeg er

virkelig bange for, at jeg pludselig får besøg af det væsen! Jeg ved jo godt, at det ikke findes i virkeligheden,

men jeg er virkelig bange. når jeg skal sove, ligger jeg og sveder og kigger ud i gangen, og hver gang jeg lukker

øjnene ser jeg væsenet for mig! Jeg græder nogle gange, for jeg er MEGA bange! Det er meget svært at forklare.

håber i kan hjælpe mig med at slippe af med det...

på forhånd tak.

Svar:

Kære du.

Jeg kan godt forstå det er frustrerende for dig at være så bange når du skal sove og derfor synes jeg også, at det er rigtig godt du har valgt at skrive her ind, for at fortælle om det og få nogle råd til hvad du skal gøre. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig, ved at skrive hvad jeg tænker og hvad jeg tror vil kunne hjælpe dig til at komme af med din frygt.

Jeg vil starte med at sige, at det faktisk slet ikke er så unormalt at have sådanne tanker efter at have set nogle skræmmende ting på fx. film eller internettet. Når man skal sove kommer man nemt til at tænke en hel masse og der er mange, i alle aldre, der har perioder, hvor de er bange for at sove. Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive her ind for at fortælle om din frygt, for du skal selvølgelig ikke blive ved med at have det sådan og det at få talt højt om noget man er bange for, er en rigtig god start på, at komme af med sin frygt.

Du skriver, at du jo godt ved, at væsenet ikke findes i virkeligheden, men at du alligevel er rigtig bange. Vi mennesker er indrettet sådan, at vi nogle gange kan blive rigtig bange for noget, selvom vi godt ved, at det ikke findes. Der er også forskel på, hvad og hvor meget der skal til før man bliver skræmt. Nogle mennesker kan se masser af gyserfilm uden at blive bange og hos andre skal der ikke særlig meget til. Nogle mennesker har en meget livlig fantasti og det er der heldigvis flest gode ting ved, men det kan også betyde at man måske bør undgå at se gyserfilm og andre uhyggelige ting. Jeg tænker, at det at du er blevet bange for det uhyggelige væsen er en slags udtryk for nogle tanker og følelser, der findes inde i dig. For som du også selv skriver, er det et væsen på en skærm som kun findes der og ikke i virkelighede. Det har måske vækket nogle følelser til live, som allerede fandtes inde i dig. Sådan har alle menesker det, men med forskellige ting og jo bedre du kender dig selv og ved hvad du er bange for, desto sværere vil du værre at skræmme. Jeg synes du skal se om du helt kan undgå at se uhyggelige ting i tv og på nettet, da det som sagt er noget der får skræmmende tanker frem hos både voksne og børn.

Jeg synes også du skal fortælle dine forældre om dine tanker og om din frygt. De har helt sikkert også prøvet at være bange eller at have mareridt over uhyggelige ting. Du kan snakke med dine forældre om, hvordan de kan hjælpe dig med at sove godt igen og komme af med din frygt. Det er vigtigt ikke at gå rundt med sådanne tanker og følelser alene.

Jeg tænker også, at det vil kunne hjælpe dig rigtig meget, hvis du hver aften starter med at læse en halv times tid i en god og sjov bog, når du har lagt dig i din seng. Deruodver tror jeg også det vil kunne hjælpe, hvis du forsøger at lave noget roligt og rart den sidste time eller to inden du skal i seng. Du kan fx. lave noget rart sammen med dine forældre eller se noget tv der kun handler om gode og rare ting. Det kan måske også hjælpe dig, hvis du sover med en lampe tændt i starten og evt. har en dør stående åben ind til dine forældre. Hvis du alligevel bliver bange, så forsøg at tvinge dig selv til at tænke på noget rart. Det kan være rigtig svært i starten, men man kan faktisk træne sin hjerne til at tænke positive og rare tanker. Så selvom det ikke virker med det samme, så forsøg at blive ved med det, for til sidst skal det nok lykkes.

Husk på at der intet pinligt eller unormalt er i at være bange engang imellem og at det er rigtig godt gået, at du gør noget ved problemet.

Hilsen Katrine