Bange for gravid .

brevkassespørgsmål

Bange for gravid .

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Jeg spiste min sidste p-pille i onsdags (altså det var nr. 13 p-pille, da jeg har kikset lidt i mine perioder).
Var sammen med min kæreste fredag formiddag, og han brugte kondom, dog sprang det. Er der risiko for jeg er gravid ?

Svar:

Svar
Kære pige 16 år

Det er virkelig flot du skriver ind til brevkassen..

Det er en svær situation du er havnet i.
Men en del piger oplever som du, på et eller andet tidspunkt en tvivl om de kan være gravide eller ej. Du er ikke den eneste.
Ud fra dit brev ved jeg ikke om du er gravid eller ej, men der kan godt være en risiko for at du er blevet gravid.
Risikoen er lille, men det er vigtigt at du får undersøgt om du er gravid. Det kan du gøre ved at købe en test på apoteket, eller ved at afleverer en urinprøve hos lægen.

Du skal ikke gå og være bange, så ring og få en tid hurtigst muligt ved din læge.
Han kan fortælle dig, hvor stor risikoen er, og hvad dine muligheder er, hvis du er gravid.

Det bedste vil være, at du fortæller die forældre om, hvad der er sket, så de kan hjælpe dig og du ikke skal gå alene og være ked af det. Eller måske en anden voksen du har tillid til?

Du kan prøve at ringe til sexliniens telefonrådgivning. De har åbent mandag til fredag og få en snak med dem.
Du kan læse mere på følgende links:
sexlinien.

De bedste ønsker
Loa