Alt for mange problemer for én lille familie...

brevkassespørgsmål

Alt for mange problemer for én lille familie...

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej Cyberhus. Først vil jeg gerne sige tak fordi I tager jer tid til at hjælpe så mange børn og unge. Jeg håber også I kan hjælpe mig. Mit problem virker måske ikke så stort, set i lyset af så mange andre ting, men det er ved at rive vores familie fra hinanden, så det er stort nok, vil jeg mene. Før sommerferien, ringede min kærestes lillesøster til mig, og sagde at hun var til fest med min bror, som er 14 år (snart 15). Hun sagde at han var fuld, og at de ikke kunne styre ham. Vi skyndte os at hente ham, og tog hans ven med, som vist også have drukket lidt, men slet ikke nær så meget som min bror. Min bror kunne slet ikke stå på benene næsten. Han snakkede helt mærkeligt, og øjnene sejlede rundt i hovedet på mig. Vi kørte ham direkte hjem til mine forældre, som selvfølgelig blev vildt kede af det, og havde været utrolig bekymrede, da de jo troede han sov hos sin ven. Senere fik jeg at vide af min kærestes lillesøsters kæreste (Jeg ved godt det er lidt forvirrende), at han havde set min bror ryge. Mine forældre har meget strenge holdninger til rygning, specielt fordi hele min fars familie er/har være storrygere. Jeg talte med min bror om det, og han tilstod at han havde prøvet det et par gange, men at det ikke var noget for ham. Jeg sagde han burde fortælle det til vores forældre, men han var bange for at de ville blive rigtig sure, og jeg troede det var slut, så jeg sagde heller ikke noget. For et par uger siden, fandt min mor så bare ud af at han havde røget igen. Vi talte med ham om det, og han sagde han ikke kunne love at det ikke ville ske igen. Og det var nok meget godt, for ellers havde han brudt sit løfte, for nu har jeg på fornemmelsen at det næsten foregår dagligt. Mindst to gange om ugen når jeg kommer hjem sidder min mor, far og bror og taler sammen. Dvs, min bror sidder bare og glor dumt på dem eller stirrer fast ned i bordet eller på sine hænder, mens mine forældre prøver at tale ham til fornuft, og høre hvad problemet er! Jeg bliver så gal på ham, for jeg ved at han er en utrolig god dreng, og at han bare skal tage sig sammen. Jeg tror bare ikke han tror nok på sig selv, selvom han klarer sig godt socialt, og har alle evner til at klare sig godt fagligt, hvis han bare gad. Hvad skal jeg/vi gøre? Hvordan får vi ham til at lade være med at sidde og glo ned i bordet når vi prøver at tale med ham? Og hvordan giver vi ham de succes oplevelser han har brug for? Min mor er helt ødelagt, og ingen af os har mere overskud, udover min bror som er pisse ligeglad. Forleden dag fandt mine forældre rygepapir, som man selv ruller. Han påstod han havde købt det over nettet med en ven. De fandt også to lightere, hvor den ene var fra Christiania. Denne påstod han, han havde fået af en ven, men jeg kan ikke lade være med at spekulere på om det er mere end almindelig tobak han ryger? Vi har talt om at gå i terapi, hele familien, men mine forældre har ikke pengene til det. Jeg er på bar bund, please, hjælp os !! Hvad skal vi gøre? Med de venligste hilsner Caroline

Svar:

Hej med dig

Først og fremmest tak for dine roser og du kan tro vi også har tid til dig.:) Jeg vil gerne prøve at hjælp og jeg synes det er godt du spørger om råd, når du synes det brænder lidt på derhjemme.

Jeg synes, du lyder til at være en rigtig dejlig storesøster, som gerne vil passe lidt på din lillebror og hjælpe ham hvis han har brug for det. Jeg synes også det lyder til, at du har nogle dejlige forældre som er der og gerne vil støtte og hjælpe ham.

Og derfor synes jeg faktisk, at i gør det helt rigtige, nemlig at vise ham at i er bekymret og at i gerne vil snakke med ham og hjælpe ham. På den måde kan han mærke jeres kærlighed og jeres lyst til at støtte ham. Rigtig godt.

Når det er sagt, så kommer jeg til at tænke på to ting når jeg læser dit spørgsmål. Det ene handler om at din lillebror snart er 15 år og derfor er han en rigtig teenager. Det er en alder hvor man prøver at finde ud af en masse ting og man prøver en masse ting af. Det er ikke unormalt at man flirte lidt med de ting som alle vennerne også flirter med og det kan for eksempel være alkohol og nogle cigaretter. Det behøver ikke at betye at man bliver storryger eller alkoholiker.

Ud fra det du skriver, så virker både du og dine forældre meget bekymret, men det er sommetider vigtigt at huske på, at når man er teenager, så tænker man ikke altid så meget over tingene og derfor er det også normalt at gøre nogle lidt dumme ting sommetider. Det er en del af det at vokse op og lærer noget om livet. Det er også ret normalt at teenagere sidder og kigger ned i bordet og ikke rigtig gider at deltage i snakken.

Men så kommer det svære, fordi jeg synes heller ikke det er okay at ryge hash eller tage andre stoffer, så hvor går grænsen for hvad der er normalt og hvad I skal være bekymret over. Det er kun dine forældre der kan bestemme det.

På den ene side er din lillebror ung teenager og skal måske på et tidspunkt have lov til at gå til fester. På den anden side har i nogle holdninger til hvad han må eller ikke må.

Så mit svar til dig vil være...bliv ved med at gøre det i gør, nemlig at vise ham at i er der for ham og fortæl ham hvad i mener om alkohol, stoffer og cigaretter. Den eneste måde er at snakke om tingene og så håbe på at din lillebror bruge de råd i giver ham.

Hvis du har brug for at snakke med andre voksne om det her, så kig forbi chatten her i Cyberhus. Måske kunne det være rart at "snakke" om det og på den måde give både dig og den voksne muligheden for at uddybe nogle ting, hvis det er nødvendigt.

Kan du have det godt..

Venlig hilsen

Erroll