Alkohol.

brevkassespørgsmål

Alkohol.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 9 år 8 måneder siden

Hej Cyberhus.

Jeg har et problem med alkohol og har brug for nogen råd eller bare få det ud. Jeg har mange ting jeg slås med ( ønsker ikke uddybe dem ).

Men de problemer har gjort jeg er begyndt og drikke. Har drukket 1 måned nu. Og tror det er ved og tag overhånd. Jeg drikker 3 genstande hver dag, og kan ikke styre det.

Jeg drikker for og blive rolig, jeg har så meget uro inde i. Det er godt nok hårdt :( Jeg kan ikke se, hvad der skal hjælpe mig udover alkohol. Min lærer har fundet ud af det og synes jeg skal have medicin. Men kan slet ikke forestille mig en dag unden alkohol. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre.

Undskyld det er dumt forklaret, skulle bare ud med det. Hej hej.

Svar:

Hej med dig

Det er bestemt ikke dumt forklaret. Det er derimod rigtig flot og godt at du skriver, når du går rundt og har det svært.

Jeg kan fornemme at du er en pige der har mange ting at tænke på og at du i den sidste måned har brugt alkohol som en måde at være i dig selv på. Det er sådan med alkohol at det kan bedøve følelserne og tankerne og har man mange af dem og især hvis de gør ondt, så kan det føles lettende at drikke. Der er mange unge der drikker i weekenden, når de er til fester og på den måde er det almindeligt at drikke alkohol i Danmark. Men når man drikker hver dag, så begynder det er blive rigtig udsundt for kroppen og så skal man have noget hjælp.

Jeg er glad for at din lærer ved hvordan du har det, men jeg tænker på om der er andre du kan fortælle det til også? Det kan være dine forældre, en anden lærer, din læge eller måske en veninde? Du skal fortælle det til en voksen du er tryg ved og som du føler vil gøre noget ved det du fortæller om. Det kan godt være svært at være ærlig og fortælle at man har det svært, men jo før du snakker med en om det, jo før stopper dit misbrug af alkohol.

Udover at snakke med nogle ansigt til ansigt så findes der forskellige steder på internettet hvor du kan få hjælp. Der er en hjemmeside der hedder Netstof, hvor unge mennesker kan få hjælp i forhold til rusmidler, som alkohol. Det er et online og anonymt sted, hvor man kan få råd, vejledning gennem chat og brevkasse samt finde ud af hvordan man kan få hjælp i sin kommune. Du er også meget velkommen til at komme forbi vores chats. Vi har både en 1-1 chat hvor du sidder med en voksen anonym rådgiver og en gruppehat hvor du kan snakke med andre unge. Her kan du få mulighed for at øve dig lidt i hvad du kan sige, hvornår og hvordan.

Jeg håber du er kommet lidt tættere på hvad du skal gøre.

Venlig hilsen Marianne