alene!

brevkassespørgsmål

alene!

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år

Hej jeg er en pige som ikke kan være sammen med andre. Mit sygdom har magtet mig i mange flere år. Siden jeg var 16 år. Jeg skader mig selv hele tiden og kan ikke stoppe. Føler mig altid meget træt og har ondt i hele min krop. Jeg dyrker slet ikke sport. min krop fryser hele tiden om det er sommer eller vinter. Jeg går næsten aldrig ud. Jeg er altid kun hjemme. Hvordan kan jeg så fryse? Jeg tager altid varmt tøj på. Jeg har ingen kontakt med nogen hverken venner eller veninder. Jeg har mistet kontakten til alle. Fordi jeg ikke magter at være sammen med andre. Jeg har osse været udsæt på voldtægt overgreb. Det var nogle slemme oplevelser jeg ikke kan glemme. Hver gang jeg tænker på det så græder jeg meget. Jeg stoler ikke på hvem som helst. Kun dem som virkeligt kender mig rigtigt. Jeg har også prøvet at være i et forhold ca. 5-6 gange men jeg kunne ikke. . Være gang jeg var sammen med en så gik jeg fra forholdet jeg kunne ikke. Den sidste jeg var sammen med var meget sød fyr han var så perfekt et dejligt menneske med et rigtigt godt hjerte han elskede mig rigtigt meget det samme gjorde jeg osse. Senere gik vi fra hinanden fordi han sagde at han villet gifte sig med mig. Så gik jeg min vej, for jeg følte at jeg ikke kunne være sammen med ham. Han blev meget ked af det. Jeg er snart 23 år og jeg har aldrig været sammen med en altså i seng, jeg er stadig jomfru. Så jeg kender intet til det her punkt. Jeg har et problem jeg har ikke lysten til at være sammen med en. Hvordan kan jeg så elske? og hver gang jeg gik fra alle mine forhold var det nemt og slemt for mig på samme tid det en mærkeligt følelse jeg ikke kan beskrive det! men det gjorde osse ondt på mig. Alle dem jeg var sammen med var glad for mig. Problemet var (mig) jeg er så ked af det, når jeg tænker på det. Jeg er begyndt at føle at jeg er en pige som (knuser folks hjerter) og det er jeg slet ikke glad for. Men det har de selv valgt. For være gang en villet være sammen med mig så var jeg (ærligt og direkte) og sagde det som det var, hvad jeg følte (at jeg ikke kan være sammen med nogen i et forhold) Men ingen lyttede til mig. Til sidst blev jeg tvunget og sådan blev det ved fordi jeg er en flov person. Men det gik ud over mig. . Jeg havde ikke fortalt nogen at jeg skader mig selv, men til sidst fortalte jeg det til nogen af mine forhold fordi jeg blev presset det var slet ikke rat for mig begyndte at græde indtil jeg har taget en beslutning for at jeg slet ikke ville være sammen med andre. Dette har knækket mig virkeligt til bundet at jeg føler mit hjerte er blevet så knus at jeg hverken kan mærke eller føle. Hilsen alene

Svar:

Hej med dig..

Jeg er glad for, at du skriver til os i brevkassen, fordi jeg kan godt mærke på dig, at du synes det hele er lidt svært lige nu. Derfor er det også stærkt af dig, at du på den måde kan sætte ord på det hele og fortælle åbent og ærligt om hvordan du har det inden i.

Det er en rigtig god start.

Du beskriver meget præcist hvordan du fryser hele tiden, skader dig selv hele tiden og hvordan du har isoleret dig fra andre. Alt sammen ting som jeg tror sker, fordi du ikke har det godt inden i. Der er noget der bobler og gør ondt.

Du fortæller også at du er blevet voldtaget og det er en rigtig voldsom og forfærdelig oplevelse. Jeg kan godt forstå du kommer til at græde, når du tænker på det.

I den sidste halvdel af dit brev, fortæller du om hvordan dit kærlighedsliv fungerer og at du synes det er svært at være i et forhold. Faktisk synes du det er så svært, at du lidt har opgivet det og du føler dit hjerte er helt knust og du kan hverken hverken mærke eller føle.

Jeg tænker sommetider på vores hjerte og hjerne som en bilmotor. Ja jeg ved godt det lyder lidt mærkeligt.:) Men en bilmotor den skal have olie en gang imellem, den skal have benzin på og så skal den til syn engang hvert andet år.

Hvis man ikke gør de her ting, så ruster den, begynder at lave sjove lyde og sprutter røg ud steder hvor den ikke skulle. Den kan også godt tabe olie og det skal den ikke.

På et eller tidspunkt, så nægter den at køre mere og den rør sig ikke igen, før der er nogen der giver den en kærlig hånd. Sådan er det også med vores følelser og vores tanker.. de skal også plejes og have en kærlig hånd en gang imellem.

Når du fortæller mig, at du fryser hele tiden, skader dig selv og ikke vil være sammen med andre mennesker, så er det et tegn på at din motor trænger til hjælp. Din krop og dine tanker reagerer nu og de fortæller dig, at de har brug for hjælp.

En voldtægt kan såre ens tanker og følelser, og hvis man ikke har fået hjælp og behandling efter sådan en oplevelse, så kan den blive siddende inden i og vokse sig meget stor. Faktisk så stor, at den kan ødelægge en masse ting for en. For eksempel kan det betyde at man har svært ved at være i et forhold, at man bliver bange for at være sammen andre mennesker og at man skader sig selv.

Det er ikke noget man kan klare alene og når man har været udsat for en voldtægt, så skal man have professionel hjælp, for at komme videre i sit liv på en god måde.

Nu kender jeg dig ikke så godt, men der kan også være andre ting i dit liv, som har ligget i din mave og har vokset sig større og større. Det kan være noget der var svært i skolen, eller derhjemme hos mor og far, eller måske noget helt andet.

Hemmeligheden er, at hvis du har haft det svært i nogle perioder og oplevet nogle svære ting, som du ikke har fået hjælp til at klare, så bliver det svært og så broller din motor sig.

Ud fra det du beskriver, så tror jeg du har prøvet at klare det hele alene. Men kære du...du kan ikke klare det alene og det er der ingen mennesker der kan. Vi har alle sammen brug for hjælp af et eller flere andre mennesker.

Den klump i maven som har vokset sig så stor inden i og som gør at du skader dig selv, at du fryser og ikke kan være sammen med dine veninder, skal du have hjælp til at få løsnet op og finde svar på hvorfor den er kommet.

Jeg tror også den klump er grunden til, at du føler det er så svært med kærligheden og at du føler dit hjerte er knust. Din motor trænger til en kærlig hånd, så du kan få lov til at bygge en masse smil og svar op inden i.

Derfor synes jeg det er meget vigtigt, at du får hjælp og helst professionel hjælp. Jeg synes du skal gribe fat i 2 personer nu. Den første er din læge og jeg synes du skal prøve at vise din læge det du har skrevet til mig og mit svar til dig. For det første kan en læge være rigtig god at snakke med, men din læge kan også henvise dig til en psykolog og det tror jeg kunne være rigtig rart for dig.

Den anden person er faktisk herinde i Cyberhus og i vores chatrådgivning. Her sidder der voksne som du anonymt kan chatte med og jeg tror det kunne være rart for dig, at sætte lidt flere ord på dit liv og få en voksen til at spørge mere ind til dig. på den måde kan du sammen med den voksne, finde flere muligheder du kan gribe fat i.

Kære dig.. du er så god til at mærke efter og du kan mærke at der er noget inden i som er svært, noget der ikke fungerer og noget som du gerne vil have til at være anderledes. Du skal vide at det er et rigtig vigtigt skridt du har taget og det kan du godt være rigtig stolt af, fordi det er typisk det sværeste skridt.

Nu kommer skridt nummer to og det er at du reagerer på den følelse du har og griber fat i de muligheder du har for at få hjælp. Fordi der er muligheder og det kan blive nemmere for dig - grib dem.

Jeg ønsker dig alt det bedste..

Venlig hilsen

Erroll