Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

?? Ikke frembrudte

brevkassespørgsmål

?? Ikke frembrudte

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Niels. Jeg er en pige på 13 år men min 12-års tænder er stadig ikke kommet frem. Hvorfor det ?

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål om dine 12-års tænder. Det er interessant, at du har lagt mærke til det, for i min dagligdag møder jeg ofte unge, der ikke lægger mærke til deres 12-års tænder.

Der kan vel være 3 meget forskellige svar på dit spørgsmål: det ene - det mest oplagte - at de ikke lige kom i 12-års alderen for dig. Der er stor forskel på, hvor tidligt - eller sent - tænderne kommer hos forskellige. Jeg har set nogle 12-års tænder først komme, når ejeren var 15-16 år gammel. Det behøver ikke betyde, at der er noget galt, kun at der er stor forskel på, hvornår tænderne kommer. Kan du huske om du også var sen til at få nye fortænder? Det plejer at følges ad.

Den anden mulighed er, at der er noget, der forhindrer dem i at komme frem. Det vil være meget usædvanligt at have 4 12-års tænder, der allesammen har forhindringer. Normalt vil det højest være een af dem, der har noget der gør, at den kommer efter de andre.

Den sidste mulighed er, at du ikke får 12-års tænder. Det sker sjældent, men det sker. Der er en ganske stor del af menneskeheden, der mangler anlægget til en eller flere tænder. Jo flere man mangler, jo sjældnere er det. Og nogen tænder er det mere normalt at mangle end andre. Der er sjældent at mangle alle sine 12-års tænder.

Jeg tænker, at du bare er sen til at skifte tænder - og at de nok skal komme. Hvis det bekymrer dig, så er det oplagte at gå til tandlæge og spørge. De burde kunne svare dig på det. I 4.-5. klasse bliver alle børns tandskifte og bid vurderet og reglen er, at man tager røntgenbilleder, hvis alle nye tænder ikke er kommet frem. Så måske har din tandlæge billeder, der kan besvare dit spørgsmål.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål