Hvordan er det med piger?

brevkassespørgsmål

Hvordan er det med piger?

brevkassespørgsmål af
Benjamin
15 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Det er sikkert et dumt spørgsmål. Men jeg ved ikke så meget om piger. Jeg har lige læst en rigtig god bog men der var nogen ting der undrede mig. Det er en 14-årig pige. Man hører hun har meget hår forneden som hun barberer væk. Senere får hun sin første menstruation. Er det ikke sent først at få menstruation som 14-årig? Og først efter man har fået hår forneden? Der står også hun har sex inden hun får sin første menstruation. Kan man godt det? Det var en rigtig god bog men de ting undrede mig bare. Kan i hjælpe med og gøre mig klogere?

Svar:

Hej Benjamin,

Det er nogle rigtig fine spørgsmål du stiller. Og det er super godt du spørger - ellers kunne du jo ikke blive klogere :)

At få sin første menstruation som 14 årig er helt normalt. Det er rigtigt, at børn og unge i Danmark generelt set går tidligere og tidligere i puberteten, men tidspunktet for første menstruation ligger stadig mellem 10 og 16 år for de flestes vedkommende.

At få sin første menstruation, at kroppen begynder at ændre sig (brysterne vokser, hofterne bliver bredere, osv) og at man begynder at få hår rundt omkring er alle tegn på, at man er i puberteten. Men det er forskelligt fra person til person i hvilken rækkefølge de forskellige ting sker. Så det er altså helt normalt, at pigen i bogen får hår først, og menstruation senere.  Akkurat ligesom det ville være helt normalt, hvis det var sket i omvendt rækkefølge.

Rent fysisk kan man sagtens have sex inden man får sin første menstruation. Sex og menstruation har nemlig ikke som sådan noget med hinanden at gøre. Men eftersom menstruationen, og de øvrige forandringer, der sker i puberteten, er en del af kønsmodningen vil mange nok opleve, at de ikke føler sig klar til at have sex, før de har haft menstruation første gang. Men igen er vi forskellige, og eftersom der ikke er noget, rent fysisk, der forhindrer, at man har sex før man har fået sin første menstruation, kan det sagtens lade sig gøre, og er helt normalt. Det vigtigste når man har sex, uanset om det er første gang eller det er gang nummer 100, er at man kun gør det, der føles rart og dejligt for en selv og ens partner, og kun gør noget man har lyst til. Føler man sig presset til noget, eller føler at den anden overskrider ens grænser, er det vigtigt at sige fra og at stoppe. Og husk på, at det at sige fra kan gøres på mange andre måder end blot ordet "nej". Det handler ligeså meget om kropssprog, mimik og udtryk, Når man har sex er det vigtigt løbende at tjekke ind med sin partner, om han/hun er okay og kan lide det, der foregår. Er man i tvivl, så stop op og spørg, På den måde kan man sikre, at det bliver en god og dejlig oplevelse for alle.

Jeg håber du blev klogere, Benjamin. Skriv endelig igen, hvis du har flere spørgsmål!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål