Hvor høj kommer jeg til at blive?

brevkassespørgsmål

Hvor høj kommer jeg til at blive?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej. Jeg er en dreng på 14 år, og jeg vil gerne vide hvor høj jeg kommer til at være. Jeg er lige nu 172 høj min mor er 165 og min far er 190. Tak på forhånd

Svar:

Hej Anonym

Der er rigtig mange der gerne vil vide hvor høje de ender med at blive, men i virkeligheden er der kun én måde at finde svaret. Det kræver desværre en del tålmodighed, for du ved det først når du er færdig udviklet omkring 20-21 års alderen. Der findes en model, som kan bruges til at give en idé om den endelige højde, men det er en usikker model, som ikke finder et bestemt mål, men et interval, som du med sandsynlighed vil ligge indenfor.

Regnestykket for drenge ser sådan her ud:
Man tager sin mors højde og lægger 13 cm til. Det tal man får lægger man sammen med sin far højde. Det tal man får skal man dele med 2, og så får man et bud på, hvilken højde man kan forvente +-8cm.

Så for dig ser regnestykket sådan her ud:
Fars højde: 190
Mors højde: 165+13 = 178
190+178 = 368
De 368 divideres med 2 = 184 cm +- 8cm
Ud fra regnestykket vil din højde sandsynligvis ende med at være et sted mellem 176 og 192 cm høj.

Som du kan se er det ikke ret præcist, men desværre den eneste og alligevel mest præcise metode, som også læger bruger til at vurdere en sluthøjde. Lige meget hvor du ender, så bliver din højde perfekt til dig.

Venligst, Maya

Mayas billede
Maya fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål