Hvilket ord skal man bruge om den private del?

brevkassespørgsmål

Hvilket ord skal man bruge om den private del?

brevkassespørgsmål af
Anna
14 år
Oprettet 3 år 1 uge siden

Det er godt nok kun en lille ting men det er noget jeg har tænkt over. Altså jeg synes det er svært at snakke om ens private del for hvad skal man kalde den? Jeg synes man mangler et godt ord. Når mine veninder snakker om den siger de "fisse" for sådan siger drengene. Men det har jeg lidt svært ved for jeg er opdraget sådan derhjemme at jeg ikke må sige frække ord. Så er der "skede" og "vagina" men det lyder bare så læge-agtig. Jeg var på et tidspunkt i en gruppe der lavede projekt om hippibevægelsen og vi så nogen klip. Der kaldte de den "kusse" men det synes jeg lyder vildt gammeldags. Og "tissekone" er megabarnligt og ulæks. Det iriterer mig der ikke er et rigtig pænt ord for det. Jeg har et par søde veninder som jeg har et rigtig tæt forhold til og jeg synes de begge har et vildt smukt "hul" men aner ikke hvad jeg skal kalde det og det er megairiterende. Kan man sige noget der lyder rigtig pænt?

Svar:

Hej Anna

Det er et virkelig godt og interessant spørgsmål, du stiller. Du er langt fra alene om at lede efter et godt ord for det kvindelige kønsorgan. En umiddelbar google-søgning viser, at mange både voksne og unge leder efter et passende ord for det.

I dit spørgsmål bruger du en række forskellige udtryk for det kvindelige kønsorgan: Den private del, fisse, kusse, skede, vagina og tissekone. Du er selv inde på, at ordene bliver brugt i forskellige sammenhænge, som afhænger af, hvem man taler med. En sammenhæng er hos lægen, hvor ordene vagina og skede bliver brugt. I mere uformelle situationer vil ordet fisse blive brugt. Når du kalder det kvindelige kønsorgan for "den private del" bruger du en indforståethed. Du går med andre ord ud fra, at jeg godt ved, at det er det kvindelige køn, du taler om.

Som du selv er inde på, er det mange forskellige udtryk for det kvindelige kønsorgan, og der er mange meninger om, hvad det skal kaldes. Du  fortæller, at nogle af drengene kalder det kvindelige kønsorgan for fisse, og derfor gør nogle af pigerne det også. Det tænker jeg er lidt ærgerligt, for hvem skal egentlig bestemme, hvad det kvindelige kønsorgan skal kaldes? Er det drengene? Jeg synes, dig og dine veninder skal mødes og snakke om, hvad I synes kønsorganet skal kaldes. Jeg tænker, I kan være lige så kreative, som I har lyst til.

En anden mulighed er at skrive i "Ung-til-ung", hvor du kan chatte med andre unge om emnet.

Jeg håber, at du finder et godt ord for det kvindelige kønsorgan.

Dbh Emilie

Emilies billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål