Hvem passer på mig ?
brevkassespørgsmål af
Markus
11 år
Jeg have brug for kram og kys men dette fik jeg ikke faldt jeg og slog mig så lært jeg at rejse mig op eller selv finde et plaster jeg elske mine forældre så i en alder af 4 år lært jeg at spille skuespil overfor de voksne og os da jeg kom i skole men så skifte jeg skole og jeg sad alene i skolegården trukket mig væk fra de andre som jeg plejer men denne gang reager de voksne på jeg sad alene og spurgt om det var svært at falde til og om vi skulle finde nogen men sagde jeg bare vil være alene hun spurgt om der var noget jeg var ked af og kigge bare væk hun tog mig i hånden og sagde kom vi gik ind på skolen i et rum hun sagde om der var noget vi skulle snakke om og svare ikke hun siger du ser trist ud og dit blik er tomt jeg kan se der er noget. Kigger på hende og siger jeg kan ikke og hun siger jo du kan godt vi har masser af tid og jeg er her for dig. Siger så mor og far drikker det de gjort siden jeg var 4 jeg savner dem de er ligeglad med mig der hjem er jeg alene de skælder mig ud og sender mig på legepladsen eller ned efter øl jeg vil ha min mor og far. Jeg er nu i plejefamilie med masser af kærlighed og jeg elsker dem meget højt. Men svigten fra mine forældre er svær jeg ser dem ikke jeg føler mig stadig som den dreng som barre er sat til side kunne de bare sige undskyld gi mig et kram vil jeg blive glad. Men dette får jeg kun af min plejefamilie. Jeg føler mig stadig anderledes i klassen og har os ekstra lære på da jeg Tit bliver sur
Spørgsmål og svar er blevet overført til vores nye brevkasse på UngBrus.dk. Se det her.

Svar:
Kære dig.
Jeg synes dit brev er rigtigt fint. Du beskriver nogle meget svære følelser som jeg tror, mange andre børn der bor i plejefamilie, kender til.
Det er en ulykkelig historie du fortæller, hvor dine forældre ikke kunne passe på dig fordi de begge drikker og derfor ikke kunne se dig og dine behov. Jeg tror på, at alle forældre gør det bedste de overhovedet kan for at passe på deres børn. Men nogen gange er det desværre bare ikke godt nok. Og det var tilfældet med dine forældre. De kunne ikke passe godt nok på dig. Når nogen drikker rigtig meget, som du beskriver med dine forældre, kalder man det at være afhængig af alkohol. Når man er afhængig, er det som om, at alkoholen tager styringen over deres liv og alt andet kommer i anden række. Måske det er det, du har oplevet når du oplever, at blive sat til side og at de er ligeglade med dig? Jeg tror at det er fordi dine forældre er meget afhængige af alkoholen, at de virker ligeglade men inde bagved alkoholen tror jeg ikke de er ligeglade med dig
Hvor var det godt, at du fortalte det hele til din lærer og hvor er det dejligt at høre, at du nu bor i en plejefamilie som du elsker meget højt og som giver dig masser af kram og kærlighed.
Du skriver at du stadig føler dig anderledes i klassen og at svigtet fra dine forældre er svær. Det du har oplevet, er noget af det aller sværeste man kan opleve som barn. Det er derfor meget naturligt at du stadig har det svært, selvom du nu er kommet i en dejlig plejefamilie med masser af kærlighed. Du beskriver i dit brev hvordan du savner og elsker dine forældre samtidig med, at du føler dig svigtet og sat til side af dem.
Jeg tænker, det er helt naturligt at du stadig har lyst til at se dine forældre, også selvom de ikke kunne passe på dig og har svigtet dig. Du skriver at du ikke ser dine forældre men at du godt kunne tænke dig at få et kram af dem og at de vil sige undskyld til dig. Det er rigtig svært at forstå hvorfor dine forældre har valgt som de har, så jeg kan godt forstå at du har lyst til, at de skal forklare det og sige undskyld. Måske kan det lade sig gøre engang i fremtiden, at du kan møde dem og fortælle dem hvordan du har det og spørge dem om det, du mangler svar på. Jeg kender ikke dine forældre og deres situation så det skal være din plejefamilie og andre voksne omkring dig, der kan vurdere om det vil være en god ide for dig at se dem på et tidspunkt. Det sidste du skriver i dit brev med at du tit bliver sur og føler dig anderledes, får mig til at tænke, at du måske har brug for at tale mere om det hele? Når man tit bliver sur og vred kan det være fordi man gemmer på en masse indeni, som vil være rart at fortælle højt til nogen som forstår en. Du og din plejefamilie er meget velkommen til at ringe til os i BRUS og lave en aftale. I BRUS kan man tale med en voksen om, hvordan det er at have forældre der drikker og man kan også møde andre børn der har oplevet det samme. Vi har også familiesamtaler, det kan fx være sammen med dig og din plejefamilie.
Du er velkommen til at ringe til BRUS i Århus på tlf. nummer: 41872529. Hvis du bor i en anden kommune vil vi hjælpe dig videre til en anden BRUS medarbejder. Du kan også kigge på projektbrus.dk, her finder du vores kontaktside, hvor du kan klikke på den kommune du bor i.
Du kan også chatte med os anonymt. Hver torsdag fra kl. 18-21 er BRUS chatten åben, hvor der sidder to rådgivere fra BRUS klar til at chatte med dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar og ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Jeg håber at vi hører mere fra dig og din plejefamilie.
De bedste hilsner fra Linda