Hvad skal jeg gøre

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 år 1 dag siden

Hej cyberhuset

jeg er en dreng på 14 år og jeg har et spørgsmål da jeg var mindre mobbede jeg tit folk og mange folk fra min klasse kan ikke lide mig. jeg har prøvet at sige undskyld men de gider ikke at tage imod min undskyldning jeg føler mig også lidt misbrugt af dem nogle gange fordi jeg klarer mig godt i skolen er jeg altid den som skal lave alt arbejdet kan i måske give mig nogle gode råd til at sige fra og få dem til at godtage min undskylninger.

mvh dreng

Svar:

Hej dreng,

Lad mig springe lige ud i det: Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, at de andre i din klasse ikke kan lide dig og ikke vil tage imod din undskyldning for det du tidligere har gjort. Men samtidig kan jeg også godt forstå det fra deres perspektiv. For hvis man har oplevet nogen, der har mobbet andre, så kan det være rigtig svært at tro på, at de har ændret sig, selvom de siger de har. Fordi det eneste man har erfaringer med, er det modsatte.

Det tager tid for andre at blive overbeviste om og at kunne stole på, at det de ser er en varig ændring. Du er derfor nødt til at bevæbne dig med tålmodighed, og blive ved med at vise dem, at du ikke længere er en der mobber. Når de andre med tiden mærker, at du rent faktisk har ændret dig, og du ikke falder tilbage i gamle mønstre, så vil de også være mere åbne for at tage imod din undskyldning og for at tro på dig. Det kan godt komme til at tage lang tid. Men det er på ingen måde umuligt.

I forhold til det med at sige fra over for de andre, når I skal lave skolearbejde, tænker jeg, at den løsning, der ligger lige for, er at sige det direkte til dem: "Jeg gider ikke lave alt arbejdet selv - vi skal lave det sammen!" Og så holde på det også. For hvis du siger det, men alligevel ender med at lave arbejdet, fordi de andre ikke laver noget, så hjælper det ingenting. Men at holde på, at du ikke vil lave det hele indebærer også en risiko for, at tingene ikke bliver gjort. Men den risiko er vigtig at løbe, for de andre skal ikke udnytte dig på den måde, og du skal også passe på dig selv.

Det kan være rigtig svært selv at sige fra. Sådan er der mange, der har det. Hvis du også har det sådan kan du overveje at gå til din lærer og fortælle, at de andre overlader alt arbejdet til dig, og at det vil du ikke finde dig i længere. Med din lærers hjælp vil det nok blive nemmere at sige fra. Samtidig kan det åbne for en generel snak på klassen om, hvad det vil sige at samarbejde, og hvorfor det er vigtigt, at alle bidrager til processen. Og her tænker jeg ikke det er nødvendigt at nævne dit tilfælde specifikt, men mere bare at snakke om, hvad det er gruppearbejde kan, hvorfor det er vigtigt, og hvordan man lærer bedst muligt den vej igennem. For ikke nok med at dine klassekammerater udnytter dig, når de sætter dig til at lave alt arbejdet, så snyder de også sig selv for en masse læring. For man lærer intet af at lade andre gøre arbejdet.

Held og lykke!

Med venlig hilsen,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål