hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Katarina
22 år
Oprettet 4 år 5 måneder siden

Min kærreste har fortalt mig at hun har selvmordstanker, og da jeg spurgte om hun var bange for om hun kunne finde på at gå videre end tankerne, svarede hun at det vidste hun ikke.
Jeg er selv ved at blive rask efter depression og angst, men det kan trigge især angsten, når hun får det dårligt. Jeg vil så gerne være der for hende, men nogen gange har jeg bare så meget brug for at være alene at hele min krop bliver anspændt og jeg får svært ved at trække vejret og holde gråden tilbage, hvis jeg er nødt til at være omkring hende eller andre. Jeg har ikke fortalt min kærreste hvor meget det kan påvirke mit humør, når hun får det dårligt, for jeg ved at det gør hende ked af det når hun gør mig ked af det. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre - for hun er ked af det meget af tiden. Jeg har som sagt selv haft en depression, så jeg forstår hende fuldstændig - men jeg er bare bange for at jeg snart ikke kan holde til det længere. Men nu er jeg bare så bange for at hvis jeg bliver nødt til at trække mig, når hun får det skidt, at hun så kunne finde på at forsøge selvmord - hun har ikke rigtig andre end mig - i hvert fald ikke som er i stand til at være fysisk til stede.
Ps. hun har været til lægen og er i gang med at få en depression/angst diagnose, men det går bare så forfærdelig langsomt - og jeg har jo selv været igennem det, og ved at selv efter diagnosen, kan der gå flere måneder før man kan få en psykolog der har tid, så det er ikke den store
trøst...
Pps. jeg sad og prøvede at overskue hvilke tilbud, der er for selvmordstruede, men kunne slet ikke overskue det og endte med at lukke helt ned med et mindre angstanfald.

Svar:

Kære dig

Tusind tak for dit brev. Jeg kan virkelig mærke på dine ord at du står i en meget svær situation lige nu, hvor du er splittet mellem at passe på dig selv og passe på din kæreste. Derfor er det bare så flot at du rækker ud, og søger råd til hvad du kan gøre.

Først og fremmest skal du vide, at du ikke er ansvarlig for din kæreste. Selvom det måske lyder lidt hårdt, så betyder det at både du og din kæreste selv er ansvarlige for at finde ud af hvad der gør jer glade, og selvom I selvfølgelig skal støtte hinanden i jeres forhold, så kan I ikke være hinandens eneste støtte. Du skriver at du selv har været igennem behandling (og måske stadig er det?), så jeg må gå ud fra at du ved, at man ikke altid selv kan finde løsningen på hvordan man får det bedre, men at man nogle gange har brug for hjælp fra en som kan se tingene fra et andet perspektiv. Heldigvis lyder det til at din kæreste er i fuld gang med at få en henvisning, og jeg håber at der er sket noget der siden du skrev.

Jeg tænker nemlig at det der presser jeres forhold allermest lige nu, er usikkerheden omkring hendes selvmordstanker, og frygten for at hun vælger at handle på dem. Begge dele er noget som påvirker din egen angst, og gør at du trækker dig mere, på et tidspunkt hvor hun måske egentlig har rigtig meget brug for dig. Det er en rigtig uheldig situation, men det er vigtigt at du mærker efter hvad du kan rumme - og fortæller hende når du ikke kan rumme mere. For hvis du ikke taler med hende om hvordan du har det, og hvordan det påvirker dig at hun har det så skidt, så kan det være at hun går rundt med en masse forestillinger som ikke er rigtige. Det kan fx være at hun tror at du er træt af hende, at du er vred på hende, at hun er forkert eller lignende. Altsammen noget som kan være med til at forværre hendes humør - og på den måde også gøre din angst værre.

Jeg tænker derfor at det vil være en god idé at du fortæller hende at du holder af hende (for det kan jeg læse at du gør), selvom du ikke altid kan rumme hendes humør, fordi det påvirker dig så meget at din angst blusser op. Fortæl hende at du gerne vil støtte hende, og måske skal I aftale 3-4 måder på hvordan du kan støtte, og omvendt 3-4 måder på hvordan hun kan give dig plads når du har brug for det. Det kan fx være at hun nogle gange har brug for at du bare lytter (uden at komme med gode råd), at hun har brug for at I putter mens I ser en film, at du har brug for at tage nogle dage alene, høre musik med høretelefoner og gå ind i dig selv, eller noget helt andet. Det er kun jer, der ved hvad der hjælper. Det kan også være at I skal have et signal eller en emoji I kan bruge når I enten har brug for støtte eller plads, så det er nemt at give udtryk for det uden at skulle bruge en masse ord på det. Det kan nemlig være ret svært at finde en masse ord, når man har det skidt.

Jeg vil også anbefale dig at snakke med din psykolog (hvis du har en) om det du oplever. At arbejde med at din angst bliver triggered når din kæreste har det skidt, kan nemlig gøre at du bliver klogere på hvad der sætter din angst i gang, og hvad der "fodrer" den. Og på den måde kan du bedre forebygge at det bliver lige så slemt i fremtiden. Hvis du nu ikke har en psykolog, så vil jeg anbefale at du også snakker med din læge, og får en ny henvisning, enten på depression igen eller på angst.  Du skriver forresten også at der er lang ventetid til psykologer, og det har du ret i - men du har frit psykologvalg, så det vil sige at du kan finde den psykolog hvor der er kortest ventetid, også selvom det måske ikke var den som din læge anbefalede.  På psykologeridanmark.dk kan du - og din kæreste - søge efter en psykolog som har kort ventetid.

Her til sidst vil jeg lige sende dig et par links til nogle digitale rådgivninger som beskæftiger sig med selvmordstanker, og hvor din kæreste kan søge råd.

Den største rådgivning er livslinjen.dk, hvor der både er mulighed for rådgivning, og mulighed for at læse mere om selvmordstanker. Du kan også besøge Depressionsforeningen, hvor du både kan finde råd til dig selv som pårørende, og de tilbyder også forskellige selvhjælpsgrupper, som måske kan være en mulighed i tiden indtil din kæreste får en henvisning. Du kan også overveje om det måske var noget for dig, hvis du ikke går hos en psykolog. I er selvfølgelig også begge to velkomne i vores chat her på Cyberhus, og på Rådgivningsportalen.dk, er der lavet en søgemaskine særligt til rådgivninger.

Jeg håber at du kan bruge mit svar, og jeg håber at I finder en måde hvor I begge kan være i forholdet.

Kærlige hilsner,

Signe