Hvad siger loven om skriftlig børneporno?

brevkassespørgsmål

Hvad siger loven om skriftlig børneporno?

brevkassespørgsmål af
Hannah
16 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg læser rigtig mange bøger på nettet, både normale bøger men også det der fanfiction.

Jeg kom desværre forbi noget lidt ubehageligt, hvilket var et stykke tekst nogen havde skrevet mellem to kendte, som findes i virkeligheden, som havde sex. Det bekymrer mig fordi jeg ved at de kun er 14 år gammel. Historien i sig selv er fiktionel, altså alt det som sker er aldrig sket, men personerne findes i virkeligheden.

Jeg mener nok at det ville have været okay, hvis de ikke var virkelig mennesker, men kun fiktionelle, fordi børneporno går vidst nok kun under visuelle gengivelser, hvilket litteratur jo ikke er. Men nu er de jo så ikke fiktionelle, og hvad betyder det?

I tilfældet at det faktisk er ulovligt, hvad er grænsen så? Skal mennesket fysisk være 18 år, ligesom når de er gamle nok til at sende nøgenbilleder osv.?

Jeg ved også at etisk råd nok har sagt at angående visuelle gengivelser i form af tegning osv, at så længe man kunne se tydeligt, at det var en rigtig person på billedet uanset hvilken form, så var det ulovligt. Betyder det, det samme for skrift? Jeg har prøvet at google mig frem til det men jeg kunne ikke finde noget.

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål. Super godt at du gør dig tanker om et meget svært emne.

Du har helt ret i, at børneporno (typisk) handler om visuelle gengivelser af personer under 18 år med fokus på kønsdele eller sex. Det skyldes flere ting; men det handler blandt andet om at man vil begrænse muligheden for at dele det "rigtige barn" eller gengivelsen af barnet. Derfor er der særligt fokus på visuelle gengivelser frem for tekst.

Der kan selvfølgelig være noget moralsk forkert i at dele fantasi-beskrivelser af to 14-årige der har sex med hinanden, fordi den seksuelle lavalder er 15 år. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, men den er designet til at beskytte børn mod at have sex med en, der er over lavalderen. Altså vil det typisk komme på tale hvis en (eksempelvis) 18-årig har sex med en 14-årig. Hvis to 14-årige har sex med fælles samtykke, er det ikke nødvendigvis et problem.

Rent fagligt har jeg ikke hørt om en sag om børneporno med baggrund i en fantasi om to jævnaldrende teenagere, der har sex med hinanden. Slet ikke formidlet via tekst. Derfor kan jeg heller ikke vide præcist, hvordan en domstol ville vurdere det. Jeg kan dog ikke forestille mig, at det ville komme til at handle om børneporno. Nok nærmere noget om æreskrænkelse og om at sprede løgne (injurier) om to virkelige personer (hvis man ikke tydeligt har gjort opmærksom på, at teksten er ren fantasi).

Jeg håber, det gør det lidt mere klart.

God dag /Jonas

jonass billede
Jonas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål