Hvad gør man?

brevkassespørgsmål

Hvad gør man?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej,

jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver hen? Men nu prøver jeg, så må du jo skrive hvis jeg er gået helt galt i byen. (:

jeg har læst mange af jeres svar og synes i er gode til at hjælpe så nu håber jeg også i vil hjælpe mig

Jeg er en pige på 17 år, og jeg er desværre løbet ind i en ret svær depression, som har medført angst for at være ude blandt/sammen med andre mennesker. Har altid haft den panik omkring store flokke af mennesker, men nu er det blevet ret slemt.

Mine dage er så lange, og faktisk føler jeg ikke jeg har noget at stå op efter. Jeg er træt af at oget jeg kan bruge til noget, og glæde mig over jeg har fået lavet, og noget der føre tankerne hen på andet end alle de negative der flyver rundt inde i mig.

Før i tiden var jeg meget glad for at høre musik, tegne og male og skrive og den slags ting, men nu har jeg tabt alt energien for det.

Har du nogen ideer? Hvad gør man? - vil lige sige jeg syntes det er et enormt godt arbejde i gør her! Der er sikkert rigtig mange børn og unge der får meget ud af siden her. I er så seje! :) - m.

Svar:

Hej M.

Jeg kan glæde dig med at sige, at når du har valgt at komme til os er du aldrig gået galt i byen ;-)

Tusinde tak for det fine kompliment nederst i dit brev, kan fortælle at jeres gode breve også give os noget, da det sætter vores tanker i gang og det er altid spændende at høre andre menneskers tanker.

Jeg kan godt forstå at det må være svært at pludselig være drænet for livslyst og energi. Især når det lyder til at du har nydt at lave mange fede kreative ting.

Det er altid svært at føle at man har mistet noget (I dit eksempel, lysten til dine kreative aktiviteter). Tænk hvis du aldrig havde oplevet glæden ved musik, male og andre fede kreative ting, så ville du ikke have videt hvad du havde gået glip af.

Jeg har selv haft lignende mangle af lyst til at lave noget, f.eks. sommerferier, hvor man absolut ikke laver noget. Der har jeg brugt at skrive en list over ting jeg gerne ville gøre (tit ting jeg er god til, da det er det der er sjovt). Jeg vil så sige at jeg skal mindst gøre en ting hver dag. Det jeg bliver mest træt af er ikke at lave noget.

Min liste kunne se sådan ud.

-> Gå en tur op i kiosk og købe for 10kr. bland selv slik
-> Male et billede
-> Redigere et billede på computeren
-> Tage på legepladsen med min datter
-> Ringe og høre om nogle vil være med til at lave noget (kan være alt fra at spille kort, til at køre til tyskland).

Mit tip er at måden at vinde energien tilbage er at bruge noget energi.

Håber at du kunne bruge mine ideer og tanker, som dit brev satte i gang.

Mange hilsner Michael

Skrevet 9/9-2008 af Pige, 17 år