hvad gør jeg!?!

brevkassespørgsmål

hvad gør jeg!?!

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

jeg er en dreng på 11 som er på flugt efter penge men der er ingen der vil gi' mig et job så jeg kan skrabbe sammen og er ikke gammel nok til at gå med aviser så kan heller ikke få penge på den måde hvad skal jeg gøre!?!?

Svar:

Hej med dig

Jeg synes det er rigtig fint at du gerne vil prøve at tjene din egne penge. Det er en rigtig god måde at øve ansvarlighed, og samtidig så kan det gøre det hele lidt sjovere - man kan jo f.eks. selv købe de ting man ønsker sig, uden at skulle være afhængig af sine forældre.

Du har ret i at det kan være svært at tjene penge når man er 11 år, og som du selv skriver, så må du, i følge loven, heller ikke officielt arbejde. Men der er stadig nogle ting du kan prøve.

Naboerne - selvom du er 11 år, så er du stadig i stand til at gøre små huslige pligter, som at vaske vinduer, (eller trapper, hvis du bor i lejlighed) slå græs, gå med hunde, muge ud i stalde, gå ud med skraldet, støvsuge eller en hel masse andre ting, som de fleste voksne ville elske at få hjælp til. Du kan enten snakke med dine forældre om at lave en lommepengeordning, sådan at du har nogle faste pligter som de så giver dig penge for hver uge, eller du kan gå rundt til naboerne og spørge om de har brug for hjælp til noget, da du gerne vil tjene nogle penge. Det er ikke verdens bedst betalte job, men hvis du gør det ofte og flere steder, så kan du hurtigt spare en del sammen. Her kan du også f.eks. spørge dine forældre om de måske vil spørge rundt på facebook eller andre sociale medier, for at se om deres venner har lyst til at hyre dig til små opgaver.

Hold loppemarkeder - gå sammen med en ven eller to, og stil et bord op udenfor jeres hus eller opgang. Der kan I sælge ud af de ting som I ikke længere bruger, f.eks. legetøj eller tøj som I er blevet for gamle til. Du kan også vælge at sælge saftevand (virker bedst på en varm solskinsdag) eller måske varm kakao (bedst når det er koldt).

Vær kreativ - en helt anden måde, vil være at du finder noget som du er god til og prøver at sælge det. Det virker bedst hvis du kan lave noget. Måske er du rigtig dygtig til at tegne, sy, lave ting af ler eller træ, male sten eller noget helt andet. Hvis du ikke synes at du er særlig god til noget, så er det måske nu at du skal prøve lidt forskellige ting af - så finder du måske noget du er god til (og husk at øve dig).

Jeg ved godt at du måske havde håbet på den nemme guide til hvordan man tjener penge, men uanset hvor gammel man er, så tager det tid og kræfter at tjene penge - det kommer ikke af sig selv, og du skal gøre en indsats. Jeg håber at du prøver nogle af de her ting, og at du får skrabet de penge sammen som du har brug for.

Venlig hilsen

Signe