Hvad er det brune

brevkassespørgsmål

Hvad er det brune

brevkassespørgsmål af
Olivia
14 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Jeg er 14 år og endu ikke fået min menustration, her de sidste par dage har jeg fået brunt udflåd og jeg ved ikke om det er min menustration eller om det er min udflåd der er noget galt med

Svar:

Hej Olivia,

Tak for dit spørgsmål. Umiddelbart lyder det til, at det er din menstruation, der så småt er gået i gang. De første gange man har sin menstruation kan den godt vise sig kun som brunt udflåd. Nogle oplever også, at menstruationen er meget uregelmæssig i starten, hvor der kan gå flere måneder, og nogen gange op til et halvt år, mellem hver menstruation. Andre oplever, at den er regelmæssig fra starten, og at den friske blødning hurtigt kommer. Begge dele er lige normalt.

Hvis der er "noget galt" med ens udflåd vil det som oftest vise sig ved, at det lugter anderledes, ved at konsistensen ændrer sig, ved at farven skifter (dog som regel ikke til brun) og ved at det svier og klør ved skedeåbningen. Det lyder ikke til, at det er de symptomer du har, og derfor tænker jeg, at det mest sandsynlige er, at det er din menstruation, der er gået i gang. Det tager tid for kroppen at vænne sig til de forandringer, der sker i puberteten. Derfor tænker jeg, at selvom du "kun" har haft brunt udflåd, så er der ikke som sådan noget at være bekymret for, da det med ret stor sandsynlighed er din menstruation, der er gået i gang. Men det er ikke noget jeg kan sige med 100% sikkerhed, så hvis du fortsat er bekymret eller hvis dit udflåd begynder at lugte, eller du får svie, kløe og/eller anden irritation i og omkring skeden vil jeg råde dig til at kontakte din egen læge.

Det kan være en god idé at tage en snak med en (eller begge) af dine forældre om det. Dels så du har en i huset at vende dig til, hvis du fortsat er bekymret, eller bliver bekymret igen, men også så de ved, at de skal sørge for, at der altid er bind, trusseindlæg, tamponer o. lign. i huset, så du har hvad du skal bruge. når din menstruation for alvor går i gang.

Jeg håber du kan bruge svaret!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål