Hjælp til psykolog?
brevkassespørgsmål af
Karla
15 år
Hej
Vil gerne spørge om, hvad der skal til for at få hjælp til gratis psykolog gennem kommunen.
Jeg har haft nogle rigtig trælse tanker i snart et år, og de bliver værre og værre. Jeg har været ved læge, sammen med min mor, men vi kunne kun komme til en psykolog, hvor vi skulle betale en del selv. Vist nok ikke det hel, men min mor har ingen penge i forvejen, så hun har ikke råd.
Kan man få en psykolog gennem kommunen? Altså en der ikke koster noget? Min læge sagde at det kunne være godt, hvis jeg snakkede med en psykolog.

Svar:
Hej Karla
Først og fremmest, så synes jeg det er rigtig godt, du har været ved lægen for at spørge om hjælp til en psykolog! Det lyder som om, du har har haft trælse tanker, som du selv kalder dem, i lang tid, og det skal du have hjælp til at få ændret på.
Det er faktisk sådan, at man i Aarhus kan få gratis psykologhjælp hvis man er mellem 15-24 år. Det ligger nede på Nørre Alle 30, og det er erfarne psykologer, der sidder der. Man kan både henvende sig personligt og telefonisk, og man behøver ikke at opgive sit navn. Man skal dog dokumentere sin alder og hvilken kommune man bor i.
Et andet bud vil være at tage ud i Ungekontakten, som ligger ude i Ungdomscentret. Ungdomscentret har en masse forskellige tilbud til børn og unge, som har det svært som og bøvler med et eller andet. Ungekontakten er en åben dør, hvor man kan komme ind fra gaden og få lov til at snakke med en rådgiver om det man har brug for. Intet er for småt eller for stort! Det kan godt være, at man skal vente lidt, hvis ikke der er en rådgiver ledig, når man kommer, men så kan man sidder og få en kop the, kaffe eller kakao imens man venter. I Ungekontakten kan man få op til 8 samtaler, og man kan være anonym, hvis man ønsker det.
Rådgiverne i Ungekontakten kan være med til at vurdere, hvilken hjælp du har brug for, og hvilke muligheder for støtte du kan få. Hvis man i Ungekontakten vurderer, at du har brug for yderligere samtaler eller andet, så kan de være behjælpelig med at tage kontakt til eventuelt familiekontoret eller andre tilbud i kommunen.
Ungekontakten har åbent mellem 12-17 på hverdage og 12-15 om fredagen. Man kan også ringe til Ungdomscentrets hovednummer på 89 40 31 83 eller skrive en mail til Ungekontakten på:
ungekontakten@aarhus.dk.
Du er meget velkommen til at tage din mor eller en veninde med, hvis du ikke har lyst til at komme alene.
Jeg håber du kan bruge mine forslag, så du kan komme til at snakke om de trælse tanker, du har.
Det er super flot, at du har mod på at gøre noget ved det, og der er mange unge derude lige som dig, som går og tumler med med trælse tanker - du er ikke den eneste!
Med venlig hilsen
Emma, Ungerådgiver