hjælp jeg tror jeg har klamydia

brevkassespørgsmål

hjælp jeg tror jeg har klamydia

brevkassespørgsmål af
niclas
14 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

hej, jeg er en dreng på 14 som har fået en kæreste her i julen. vi har nu haft sex for første gang og jeg tror at jeg har fået klamydia for det sviger hver gang jeg tisser. min kæreste er 19 kh niclas

Svar:

Kære Niclas.

Tillykke med din kæreste. Det lyder alt sammen meget spændende.
Jeg synes helt sikkert du skal blive tjekket hos din læge for klamydia. Det er samtidig vigtigt at din kæreste også bliver testet. Hvis det viser sig at en af jer har klamydia, så bør I begge behandles, og helst på samme tid så I ikke smitter hinanden igen. Hvis den ene tager behandling først og den anden senere, og man har sex ind imellem dette, så kan man smitte hinanden frem og tilbage.

Man kan få klamydia i alle aldre, men jo flere forskellige man har dyrket ubeskyttet sex med (sex uden kondom), jo større chance har man for at blive smittet. Til gengæld er testen nem. For drenge skal man somregel bare aflevere en urinprøve og for piger få en podning fra skeden. Behandlingen er en engangsbehandling med tabletter, så det er også meget nemt.

Det er vigtigt at blive tjekket hvis man har haft ubeskyttet sex, og endnu vigtigere at blive behandlet, da man kan smitte andre og da man kan få forskellige symptomer. Nogle symptomer er mere akutte men andre kan også være mere langvarige hvis man ikke bliver behandlet.

Mvh Christine, læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål