Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
...
14 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

Jeg er siden jeg var 13 år smagt på alkohol hist og her. Men jeg er nu 14, og jeg føler at det her på det seneste er kommet ud af kontrol. Jeg drikker hver weekend. Det er ikke bare Breezer og Mokai. Det er ofte ren vodka. Jeg fortryder det som regelt hver gang. Jeg er n virkelig bange for om der sker noget med mig. Har hørt alt muligt om at man kan være i forøget risiko for alle mulige sygdomme, og at det kan påvirke ens hjerne. Er sygt bange og jeg håber i kan hjælpe mig.

Svar:

Hej med dig,

Sikke noget! Hvor er det godt du skriver her. For ved at skrive her, så er du allerede godt i gang med at hjælpe dig selv. Og det, sammen med dit ønske om, at noget skal være anderledes, er de første vigtige skridt til at skabe en forandring.

Det er helt rigtigt, at massivt alkoholindtag kan give forøget risiko for forskellige sygdomme og kan påvirke ens kognitive funktioner - altså ens evne til at tænke, forstå, løse problemer, osv. De her følgevirkninger er dog som regel først nogen man ser efter mange års heftigt forbrug.

Ikke desto mindre er det altid en god idé at reagere, hvis man synes der er noget i ens liv, der er begyndt at fylde for meget eller er begyndt at fylde på en måde, som man ikke har lyst til, at det skal. Derfor er det rigtig godt, at du reagerer på, at du synes dit alkoholforbrug har taget overhånd.

Jeg bliver nysgerrig på, om du mon drikker alene eller sammen med andre. Hvis du drikker sammen med andre kan én vej til at begynde at drikke mindre være, at du ikke hænger helt så meget ud med dem du plejer at drikke sammen med. Hvis I er en gruppe, der drikker alkohol hver gang I mødes, kan du overveje, om du en gang imellem skal melde fra til at se dem. Det kan være en måde at undgå at komme i situationer, hvor der er en forventning om, at du skal drikke alkohol, og kan på den måde være en vej til at sætte dit forbrug ned.

Sæt begrænsninger

Uanset om du drikker alene eller sammen med andre kan du også overveje at sætte begræsninger for dig selv. Altså begrænsninger på, hvor meget du må drikke på en aften, og hvor tit du må drikke. Den slags aftaler med sig selv kan være svære at overholde, men det hjælper ofte, hvis der venter en belønning i den anden ende. Et eller andet du arbejder dig hen imod, som du gerne vil have, men som du kun må få, hvis du gennemfører.

Når du gerne vil trappe ud af dit alkoholforbrug er det vigtigt, at du ikke lægger for hårdt ud og kommer til at sætte for urealistiske mål. For så er der større risiko for, at du ikke kan leve op til dit mål og du derfor bliver skuffet. Så i stedet for at starte med at sige "I denne weekend må jeg slet ikke drikke" kan det være bedre at sige "I denne weekend må jeg kun drikke Breezer og Mokai". Eller "I denne weekend må jeg kun drikke x genstande", hvor x er et antal, der er lavere end det antal genstande du plejer at drikke. Efterhånden som du opnår dine mål kan du sætte dem højere og højere indtil dit alkoholforbrug når et niveau, som du har det godt med.

Tal med nogen

Uanset hvordan du vælger at gribe det an synes jeg det er vigtigt, at du også taler med nogen om, hvordan du har det, hvor meget du drikker, og hvilke tanker du gør dig om, hvor meget du drikker. Det kan fx være en god ven, dine forældre eller et andet voksent familiemedlem du stoler på, en vens forældre, en lærer eller lignende. Det er noget, der fylder meget i dit liv, og det er tydeligt, at det bekymrer dig. Den slags kan være svært at gå med alene, og derfor er det en god idé at dele det med én som du er tryg ved at snakke med.

Fordi dine bekymringer om dit alkoholindtag kommer fra dig selv og ikke fra andre, er du rigtig godt stillet i forhold til at få skabt en forandring. Forandringer kan nemlig kun ske, hvis man selv ønsker de skal ske. Og det gør du. Men det er ikke sikkert, at du kan få dem til at ske helt på egen hånd. Derfor kan det være en rigtig god idé at tale med nogen om det, så du har nogen, der kan støtte dig igennem processen.

Rigtig meget held og lykke!

De bedste hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål