Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Carl
15 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Jeg står i et problem, vi har fået udleveret nogle kondomer i skolen, jeg tager et med hjem og tager det på, det strammer helt sindsygt som om det er for småt, så vil gerne vide hvikelt kondom man skal bruge til en pik på 17 cm i længden 4-5 cm i bredden

KH Anonym

Svar:

Hej Anonym

Det er aldrig meningen, at et kondom skal føles stramt eller ubehageligt, når du har det på. Hvis det gør det, så er kondomet for småt. Jeg ved desværre ikke, hvilket kondom du kan bruge til lige præcis din størrelse pik, men jeg vil meget gerne give dig en generel vejledning omkring det, så du selv kan finde frem til et kondom, som er behageligt for dig at have på.

Der er flere ting, du skal være opmærksom på, når du køber kondomer. Det første er størrelsen. Her handler det nemlig ikke om længden, men om omkredsen i centimeter. Den kan du måle med et målebånd, når din pik er stiv. Bag på de fleste kondompakker står et tal, som angiver størrelsen på kondomet. Her gælder det typisk:

Str. 47 = 9,5-10 cm i omkreds.
Str. 49 = 10-11 cm i omkreds.
Str. 53 = 11-11,5 cm i omkreds.
Str. 57 = 11,5-12 cm i omkreds.
Str. 60 = 12-13 cm i omkreds.
Str. 64 = 13-14 cm i omkreds.
Str. 69 = 14-16 cm i omkreds.

Nogle kondomproducenter bruger betegnelserne small, medium og large. Her gælder det typisk, at:

Small = omkreds på under 12 cm.
Medium = 12-14 cm i omkreds.
Large = omkreds på mere end 14 cm.

Længden på kondomet betyder i princippet ikke noget, og et kondom kan ikke være "for langt", da kondomet ikke behøver at være helt rullet ud. Det vigtigste er, at kondomet ikke sidder så løst, at det kan falde af, men i stedet sidder tæt, men ikke for stramt. Så bliver oplevelsen både sjovere og mere sikker for både dig og din partner.

Noget andet du skal være opmærksom på, når du køber kondomer, er, at man kan få en lang række forskellige typer af kondomer. Man kan få kondomer med forskellige pasforme og forskellige tykkelser på kondomet. Man kan få kondomer med riller, kondomer der er nubrede (har små dupper) og kondomer med smag. Her kan det være en idé at prøve lidt forskelligt for at finde ud af, hvad der føles dejligt for dig og din partner.

Det kan desuden også være en god idé at bruge glidecreme uden på kondomet, hvis din partner ikke bliver særligt våd. Det kan gøre det nemmere at føre pikken op og gøre det mere behageligt at have sex for jer begge.

Du kan læse mere om kondomer på Sex og Samfunds hjemmeside eller Sexlinien.

De bedste hilsner,
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål