Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Emilie
17 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

Hej

Jeg er en pige på 17 jeg har en veninde der er fra 1997 og hun har anoreksi hun blive tynder og tynder hun har i dag sagt at hun nu vejer det lavste vilket vil sige under 45 kg jeg er som veninnde virkelig bekymret og ved ikke hvad jeg skal gøre hun siger "Jeg fandt en vej ud af hele systemet og vejer meget meget mindre nu end før"

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

HJÆLP

Svar:

Kære bekymrede pige

Hvor er din veninde heldig at have dig - en, som bekymrer sig og som vil hende det godt. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for hende, når hun bliver tyndere og tyndere. Det kan være rigtig svært at være vidne til som veninde, og det kan være endnu sværere at tale om det, fordi det er et meget følsomt emne.

Det vigtigste, du kan gøre, er at være der for hende. Det indebærer, at du snakker med hende uden at være dømmende. Du kan fx starte med at spørge hende, hvordan hun har det. Du kan også sige, at du er bekymret for hende, og at du har lagt mærke til, at hun er blevet meget tynd. Det kan være en god ide at snakke med hende om det, når det bare er jer to, hvor mad ikke er involveret.

Måske åbner hun op omkring hvordan hun har det første gang I snakker sammen, eller måske har hun ikke lyst til at tale om det. Her er det vigtigt, at du er tålmodig og viser hende, at du er der for hende. Det vil sige, at hun kan komme til dig uanset, hvad hun kan have brug for at tale om. Når du kan mærke, at tiden er inde, kan du måske foreslå, at du kan hjælpe hende med at søge hjælp. Hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade kan din veninde få hjælp. Du kan læse mere på deres hjemmeside her

Jeg håber, at mit svar kan give dig mod og hjælp til at tale med din veninde.

Venlig hilsen

Lucia

Luchias billede
Lucia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål