HJÆLP

brevkassespørgsmål

HJÆLP

brevkassespørgsmål af
Rasmus
13 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

hej jeg er en dreng på 13 år, og jeg har en masse spørgsmål.....

i min klasse har alle stort set  alle en stor en og hår og det hele... og jeg har ik. men mit spørgsmål er om jeg onanere forkert... det føles virklig godt men der har aldrig kommet noget ud, er det normalt?

mit andet spørgsmål er, jeg har ik særlig meget lyst til at gå i bad i skolen, men det skal alle. men jeg tør heler ik sige til min lære jeg er meget pinligt berørt over min krop.... det derfor jeg skriver herinde, for har ikke rigtig nogle af tale med det om.

og jeg har et til.... jeg spiser ik så meget mad for jeg føler jeg er for tyk selvom jeg nok ik er det, hvad kan jeg gøre ved det?

til sidst. jeg har et ik så godt når jeg er hos min mor(mine forældre er skilt) og jeg har talt med dem om det og føler ik helt de høre mig, men jeg kan faktisk ik lide at være der, hvad gør jeg?

Svar:

Hej med dig Rasmus

Jeg tror ikke du behøver at være bange for noget eller at du gør noget forkert :) Det lyder bare til at de andre drenge er kommet i pubertet lidt hurtigere end dig. Jeg ved godt, at det kan være svært at være den sidste, ligesom det kan være svært at være den første, men der er ikke meget andet at gøre end at lade naturen gå sin gang. Der er sikkert også nogle af de andre drenge, der har det svært med, hvordan deres krop udvikler sig. Jeg ved godt, du skriver, at du ikke har lyst at fortælle din lærer om det men jeg synes det ville være godt for dig at snakke med en voksen om, hvordan du har det, så du måske også kan få noget af den afklaring du har brug for.

Jeg ved godt, at det er svært at være positiv lige nu, hvor man ikke er tilfreds med sin krop eller det tempo den udvikler sig i. Men du må prøve til at tænke positivt og tænke "næste gang så er det min tur". Og blive ved med at spise - det er vigtigt, at du giver din krop masser af nærning mens du vokser, så længe det er det rigtige du spiser og de rigtige mængde.

Hvis du har det bedre hos din far, så snak med ham om, at du gerne vil bo hos ham et stykke tid, hvis det er en mulighed. Nu ved jeg ikke, hvem der har myndighed over dig, men hvis mor ikke vil høre efter, så vil far måske og hvis det ikke virker, kan du også snakke med din lærer om det. Det er vigtigt, at du får snakket om din problemer, så du ikke går og brænder inde med dem. Så du kan blive en glad ung dreng.

Jens

JensVMs billede
Jens fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål