HJÆLP!!

brevkassespørgsmål

HJÆLP!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

hej mit problem er at min veninde bliver ved med at kommentere på mine bryster, syntes det er vildt irriterende. Hun bliver ved med at sige at de er små (bruger b70 så et er de altså ikke) og at de ikke er pæne at kigge på. Jeg har sagt stop og at jeg er ligeglad, men så laver hun bare det der 'ja ja' udtryk og siger det samme næste dag. Har seri prøvet ALT men hun vil ikke stoppe. JEG BLIVER SKØR!! Hvad skal jeg gøre?????

Svar:

Hej med dig,

Det lyder ikke særlig rart, at din veninde er sådan over for dig, og jeg kan godt forstå, det er vildt irriterende.

Først og fremmest så lyder din veninde ikke som en særlig god eller rar veninde, når hun siger sådan om og til dig.

I har en alder, hvor man kan blive usikker på ens egen krop, fordi den ændrer udseende og udvikler sig forskelligt og i forskelligt tempi, og det er der ikke noget, man kan gøre ved. Det kan være, at man lige selv skal vænne sig til det, og derfor er det ikke særlig fedt, når ens veninder kommenterer på ens krop - og slet ikke, hvis det i en negativ tone.

For at sige det lige ud, så synes jeg, det er super tarvelig, at din veninde siger, at du har små bryster og at de ikke er pæne at kigge på. For hvad er pæne bryster? Det er helt forskelligt fra person til person, hvad man foretrækker og synes er pænt, men alle bryster er okay, uanset hvordan de ser ud. Og bryster ser udtrolig forskellige ud. De kan have mange størrelser og former, og derfor kan man ikke sige, at der er én form eller størrelse af bryster, der er den rigtige og den pæne.

Jeg tænker, at bryster og størrelsen af dem måske er noget, der fylder en del hos jer, nu hvor de flestes bryster formentlig er begyndt at vokse. Det er heller ikke unaturligt, at det kan have jeres fokus, for der sker meget i kroppen og lige så vel, som det kan være dejligt, så kan det også nogle gange føles mærkeligt. Det er derfor også vigtigt at huske, at det er forskellige, hvor meget og hvor hurtigt de vokser. Nogle er hurtige om at udvikle sig, mens andre tager længere tid. Uanset hvad, så er det helt normalt.

Hvad folk anser som stort eller småt kan selvfølgelig også være forskelligt; men jeg vil give dig ret i, at en str. B70 er helt almindelig, og en ganske fin størrelse.

Det er svært for mig at sige, hvad du helt præcist skal gøre ved din veninde. Jeg synes, det er super sejt, at du har sagt hende imod, og så kan jeg godt forstå, at det er mega frustrerende, at hun alligevel bliver ved.

Det kan lyde som om, at din veninde selv er usikker på sin egen krop og egne brysters udseende, og at hun derfor prøver at rette fokus mod dig. Det er heller ikke altid sjovt at være den, der har de største bryster, for det kan der også være noget usikkerhed i, da det kan give noget uønsket opmærksomhed. Det ved jeg ikke, om din veninde har, men blot for at sige, at det også kan gøre en usikker.

Du har som sagt prøvet at sige hende imod, og sige, at hun skal stoppe. Det har desværre ikke hjulpet. Derfor tænker jeg, at der er et par andre ting, du kan prøve.

Du kan enten ignorerer hende, tage afstand fra hende og finde nogle andre at hænge ud med. Det er som regel ikke særlig sjovt at blive ved med at drille en, som ignorerer det.

Du kan også vælge og spørge hende, hvad hun får ud af at sige sådan om dig. Hvad får hun ud af at sige, at du har små bryster? Hvorfor gør det hende glad? Og sige, at du faktisk er ligeglad med, hvad hun synes, for du er glad for dine bryster, men at det simpelthen er irriterende at høre på.

Derudover synes jeg også, at det kan være værd at tænke over jeres venskab. Hvor god en veninde er hun egentlig, når hun for det første siger sådan om dig, men også at hun bliver ved med at sige sådan om dig, selvom du faktisk siger fra. Måske er hun ikke en af de veninder, du i øjeblikket har lyst til at bruge mest tid med, og derfor er en mulighed, at du søger mod nogle andre at være sammen med.

Jeg håber, at du kan bruge svaret.

Du er også meget velkommen til at skrive i vores 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig, om det du har brug for.

De venligste hilsner,

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål