hemmelighederne

brevkassespørgsmål

hemmelighederne

brevkassespørgsmål af
anoxx
14 år
Oprettet 6 år 1 uge siden

Hejsa. Jeg var så sammen med nogle piger idag, vi var hjemme hos mig for at lave lektier. men vi lavede slet ikke lektier snakkede bare i 4 timer eller noget. også snakkede vi om en pige, lad os kalde hende S som er virkelig end bitch, ej men hun har virkelig en dårlig personlighed. Hun udnytter alle sine veninder og hun er så fake. Men en af min veninde fortæller så at S har sagt til min veninde at, at F (en pige fra min klasse) er lesbisk og kan derfor godt lide piger. Jeg vidste allarede godt hemmeligheden fordi F og jeg var allarede rigtig gode veninder, men jeg holdte jo på hemmeligheden. Men F sagde det til S, fordi hun troede de var blevet "gode" venner men S er jo en kæmpe løgner og man kan slet ikke stole på hende. ALTSÅ S fortæller en kæmpe hemmelighed! Det er jo en kæmpe hemmelighed, og forstår bare ikke hvordan nogle kan finde på at sige sådan en hemmelighed. Jeg hader virkelig S, så meget!:( Men ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Skal jeg fortælle de til F, eller snakke med S eller bare lade det hele være, som det er.... håber det gav mening, men det skulle bare ud hurtigst som muligt.

Svar:

Hej med dig,

Det lyder ikke som en særlig rar situation, du står i.

Du lyder som en god veninde, når du kan holde på en stor hemmelighed for din veninde, og det er dejligt, at hun kan stole på dig.

Nogle gange, kan det for nogle personer, være svært at holde på en hemmelighed, hvis det er noget, som virker for spændende til ikke at fortælle. Derfor er det stadig ikke okay at fortælle en hemmelighed videre. Det kan være helt normalt, at man har brug for at dele en 'stor' ting eller nyhed med andre mennesker, fordi det måske kan være svært selv at rumme. Hvis det er fordi, det er noget, man kan have svært ved at rumme og gå med selv, så kan det være okay, at man fortæller nogen, man er fortrolig med, at man har fået noget at vide, som påvirker en. Man kan eventuelt undlade at fortælle, hvem det drejer sig om, hvis man virkelig har brug for at fortælle det. Men hvis man blot fortæller det videre, fordi det er god 'sladder', så er det ikke okay. Forskellen ligger i, at det kan være okay at dele med en, som man stoler helt på, hvis det er en nyhed/ting, der tynger en og som man evt. kan gå og være ked af. Hvorimod hvis man deler det for at fortælle en "god" historie, så er det ikke okay. Det er uheldigt, at din veninde ikke har kunne stole på S, da S har fortalt hemmeligheden videre.

Du spørger om, hvad du skal gøre. Jeg synes, at det vil være sejt af dig, hvis du kunne tage en stille og rolig snak med S. Det lyder som om, at S ikke er helt klar over, hvor ked af det, hun kan gøre din veninde F. Derfor synes jeg, du skal snakke med S og fortælle hende, at det er forkert af hende, at hun har fortalt hemmeligheden videre. Du kan fortælle hende, at det ikke er fair, at hun fortæller en hemmelighed videre, som F har fortalt hende i fortrolighed. S bør have at vide, at det ikke er rart, at man ikke kan stole for hende. Det vil være super fedt, hvis hun indser, at det er forkert, hvad hun har gjort, og måske du kan opfordre hende til, at hun selv fortæller F, at hun er kommet til at fortælle det? Det er ikke sikkert, at hun synes, hun skal undskylde eller at hun har gjort noget forkert, men så har du prøvet.

Hvis ikke det hjælper at snakke med S, så tænker jeg, at du godt kan snakke med F om det. Du kan fortælle F, at du har oplevet, at S fortalte hemmeligheden videre til dig og andre. Selvom man ikke skal gå og snakke bag ryggen på hinanden, tænker jeg, at det vil være okay, at F får at vide, at S har fortalt hendes hemmelighed. Det kan være, at F skal forberede sig på, at andre pludelig kender til hemmeligheden, og hvordan hun vil forholde sig til det. Der er intet galt i at være lesbisk, men derfor kan det godt fylde meget hos F, og måske har hun ikke lyst til, at alle skal vide det endnu. Det er sejt, at hun har åbnet op for dig (og S) omkring det, og derfor synes jeg også, at det vil være okay, hvis hun får det at vide.

Jeg håber, du kunne bruge svaret.

De venligste hilsner

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål