Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Hejj

brevkassespørgsmål

Hejj

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 6 år 4 måneder siden

Hej, jeg har et spørgsmål som jeg tænker på tit. Jeg har fået at vide fra min tandlæge, at hvis min tand ikke kommer ned lige, vil de sætte en knap på tanden også trække den ned, ligesom en “lille operation”. Jeg har ikke fået at vide i nu, hvordan den foregår. Men ved i hvordan det foregår og hvor henne osv? ;)

Svar:

Hej pige 12 år

Tak for dit spørgsmål, jeg kan godt forstå, at du går og tænker på hvordan sådan noget foregår.

Du skriver ikke noget om hvilken tand, det drejer sig om. Eller hvor du går til tandlæge. Jeg gætter på, at det er en hjørnetand i overkæben. Og at du går til tandlæge i en kommunal tandpleje - du kalder det måske en "skoletandlæge".

Den lille operation foregår normalt på den klinik, du er vant til at komme på. Eller det kan også være en anden klinik i den kommune man bor i. Det kommer an på, om det er en nem lille operation eller det måske er en ikke helt så nem operation. Og det kommer an på, hvordan din hjørnetand ligger.

Det normale er, at du vil få lokalbedøvelse - det vil sige tryllesalve først på tandkødet og så 2 små prik med bedøvelse. Og så venter man lige lidt på at bedøvelsen virker. Når den virker så laver man et lille snit i tandkødet, så man kan skubbe det til side. Derefter fjerner man lidt af kæben (det er som at få boret i en tand), så man kan komme ind til tanden. Og så limer man knoppen på - der sidder en lille kæde på den - og skubber tandkødet på plads igen. Og syr sprækken sammen, så såret heler hurtigere. Det tager som regel ikke mere end måske et kvarter, fra bedøvelsen virker. Hvis bedøvelsen virker rigtig godt, er der ikke noget, der gør ondt. Hvis der er noget der gør ondt, skal du sige det og så kan du få mere bedøvelse. Du skal regne med at du får lidt ondt i såret i nogle dage.

Det er oftest en almindelig tandlæge, der laver operationen. Men kan også være en tandlæge, der har specialiseret sig i at lave operationer i munden.

En uge efter skal trådene fjernes. Det kan normalt gøre uden bedøvelse. Og derefter sætter din bøjletandlæge en elastik eller en fjeder på, der trækker i kæden. Den sidder som regel fast på din togskinne.  Hvor hurtigt tanden kommer frem, kommer an på hvordan tanden ligger.

Jeg vil foreslå dig at spørge din bøjletandlæge næste gang du kommer der. Og nu ved du noget af det, du kan spørge om.

Held og lykke med det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål