Hej

brevkassespørgsmål

Hej

brevkassespørgsmål af
Amanda
12 år
Oprettet 3 år 8 måneder siden

Hej jeg hedder Amanda jeg er en pige på 12 som er 166 høj min mor er 181,5 og min far er 178 jeg kom i puberteten da jeg var omkring 10 11 år og jeg har næsten fået det Hele i forhold til pubertet men jeg har ikke fået min mens endnu jeg vil germe vide hvor høj du tror jeg bliver kh Amanda

Svar:

Hej Amanda

Vi udvikler os alle sammen forskelligt, så det er meget svært at sige præcist hvor høj du ender med at blive.
Men du er kun 12, og der kan altså ske en del endnu.

Hvis man kender sine forældre højde, kan man lave et regnestykke, som kan give en idé om hvor høj man bliver. Det er den mest præcise metode man kan bruge for at få en idé om, hvor høj man bliver, men det er altså ikke et præcist redskab. Hvor høj du i sidste ende bliver ved du først når du er fuldt udvokset.

Man tager sin fars højde minus 13 cm og lægger sin mors højde til. Det tal man får skal man dele med 2, og så får man et bud på, hvilken højde man kan forvente +-8cm.

Så for dig ser regnestykket sådan her ud:
Fars højde: 178-13 = 165
Mors højde: 181,5
165+181,5 = 346,5
De 346,5 divideres med 2 = 173,25 cm +- 8cm
Ud fra regnestykket vil din højde sandsynligvis ende med at være et sted mellem 165 og 181 cm.

Du ender med at få den højde du får, og den kommer til at passe perfekt til dig.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål