Har jeg mistet min mødom?
brevkassespørgsmål af
Sarah
12 år
Hej Cyberhus.
Jeg skriver herind ,fordi at jeg for 2 dage siden fik finger. Så jeg vil enelig bare spørge, om jeg så har mistet min mødom, eller om man kun kan miste sin mødom ved at have sex.

Svar:
Kære dig!
Mange tak, fordi du skriver! Du stiller spørgsmål om noget, som jeg ved, der er forvirring omkring: nemlig mødommen. Du skriver, at du har fået finger, og spørger om man mister sin mødom af det eller kun af sex. Her vil jeg rigtig gerne fortælle dig lidt om, hvad man i virkeligheden snakker om, når man siger, at man "mister sin mødom". Der er mange, der tror, at der sidder en form for hinde (altså "jumfruhinden), der ligesom dækker for skeden, og at denne hinde springer, når man har sex. Det passer IKKE. Der er ikke nogen hinde, og der er heller ikke noget, der springer, når man har sex. Derfor kan man altså heller ikke snakke om, at man "mister" noget, for der er ikke noget, der forsvinder eller går i stykker. Derfor er det sådan set ligegyldigt om du får finger eller har sex, du mister ikke noget.
Selvom det er forkert at tro, at man mister noget, at noget går i stykker, så er der stadig mange, der bruger udtrykket "at miste sin mødom". Det er et udtryk man også godt bare kan bruge om første gang, man har sex. Jeg har ikke hørt om, at nogen bruger udtrykket om første gang man får finger. Så hvis man tænker på det på den måde, så har du ikke "mistet" din mødom, for du har ikke haft sex. Men husk stadig på, at du altså ikke mister noget, intet går i stykker, når du har sex!
Jeg håber, at mit brev besvarer dine spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen!
Sophie