Hack af billeder

brevkassespørgsmål

Hack af billeder

brevkassespørgsmål af
Marcus
15 år
Oprettet 4 år 1 uge siden

Hjælp!

Igår blev jeg hacket på instagram hvor en my-story blev lagt ud med et privat billede af mig i bar mave, en masse flag og tallet 77.

Billedet af mig stammer fra en professionel fitnessapp, men det bliver også lagt over på min kammerarulle automatisk. Jeg ved ikke hvilke af de to, men nogen har altså haft adgang til én af delene samt min instagram-konto. Jeg kunne se at mine seneste emojis på min instagram-konto var de selv samme flag som på story'en.

Jeg er nervøs for at de kan lægge mere op, og at de har brugt det billede af mig i andre sammenhæng!!!

Hvad skal jeg gøre for at ungdå denne episode igen, og hvordan ved jeg at mit billede ikke er brugt i andre sammenhæng???

På forhånd tak

-Marcus

PS. Jeg har ndret adgangskoder til både instagram og min fitnessapp:)

Svar:

Hej Marcus,

Tak for dit spørgsmål.
Super træls situation, men fedt at du allerede selv har været lidt igang med detektivarbejdet. -Lad os se om vi kan komme videre med det :)

"77" bliver tit brugt istedet for "GG", som i spil-verdenen betyder "Godt spil" men også kan bruges nedladende, hvis man har ownet nogen.
Hvis de har brugt din app, kan du gå ind og se hvor i verden de er fra: Åbn Instagram, gå ind på din profil, åbn indstillinger, klik på login-aktivitet.
Der burde du kunne se hvem/hvad/hvor der har været logget ind på din konto for nylig.

Hvis du ændrer kodeordet på din Instagram burde du også kunne sørge for, at alle tilknyttede devices logges ud.

Når nogen har været logget ind på din konto, og tilegnet sig din data, har de faktisk gjort noget ulovligt. Det er en overtrædelse af straffelovens paragraf 263. Du kan teknisk set, hvis du synes det er alvorligt nok, gå til politiet med det.

Når dit billede ligger på en fitnessapp, kan enhver finde din profil derpå, og downloade eller screenshotte billeder derfra. Det kan du ikke gardere dig imod, og det er heller ikke ulovligt.
De må til gengæld ikke bruge billederne andre steder  - hverken til sjov og spas, eller til oprettelse af falske profiler i forbindelse med hacking, phishing eller lignende. Du kan "billedsøge" på dine egne billeder via Google, for at se om de dukker op rundt omkring. (Download billedet på din computer, og brug det her link: https://www.google.dk/imghp?hl=da)

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt videre.
//Christian

Christians billede
Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål