Hårtab

brevkassespørgsmål

Hårtab

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Jeg er en pige på 20 og har haft hårtab siden oktober. mit hårtab kom ud af det blå og voldsomt og det har stået så siden start og ikke blivet bedre på nogen måder. jeg mister håret fra alle steder og mit hår knækker også midt over. Der falder flere totter ag gennem dagen. Jeg har mistet en del hår ved min højre side af panden 7 cm længe 5 cm bredde er slt mit hår faldt af som plet.

jeg har været til hudlæge og hun sagde at det er meget normalt og jeg ikke fejler noget.

vil sige jeg hverken bruger hårtøter eller hårprodukter, eller saampo med duft. jeg har ikke skæl eller fedtet hår.

det svært for mig at synke på det bare er normalt.

har i nogle ideer?

Svar:

Hej  - og tak for dit gode spørgsmål :-)

Som udgangspunkt er det rigtig godt, at du har været forbi en hudlæge. Normalt vil en hudlæge undersøge for forskellige årsager til hårtab, fx om det skyldes svamp, eksem, allergi osv.

Det næste skridt man eventuelt kunne gøre er, at tage en lille tur forbi egen læge igen, og spørge om der er en anden god forklaring. Jeg har selv erfaret, at lav B-vitamin, lavt jern eller protein-mangel kan give hårtab. Dette kan man få tjekket hos egen læge. Jeg ved ikke om du har fået gjort dette (kræver en lille blodprøve)?

En anden overset faktor kan være et meget varmt brusebad, som kan skade håret, dels udtørre det, dels knække håret.

Sidst er der nogle former for medicin som kan give hårtab, fx efter afsluttet behandling med p-piller kan nogle opleve forbigående hårtab. Stresspåvirkning kan også modvirke vækst af hår.

Min klare anbefaling er, at du tager forbi egen læge igen så der kan udredes nærmere :-)

Håber det var svar nok på dit spørgsmål ;)

Mvh

Khaled, læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål