Hår knækket/brændt af!!! Hjælp mig.
brevkassespørgsmål af
Den frustreret
14 år
Hej jeg er en 14 årig teenagepige som er havl afrikaner og havl danskere, så derfor havde jeg et stort tykt hår afrohår. Men da det blive svært at rede i, tænkte jeg at min mor og jeg kunne trække min krøller ud. Det gjorde vi så, vi begyndte siden jeg var 12, fra en afrikansk pakke. Da det er det som man skal bruge. Men den 7 gang vi havde gjort det, brændte vi åbenbart mit hår af, så når man red i det, red man totter med, fordi det var knækket, efter jeg havde skyllet midlet ud. Det er nu ca. 2 år siden at det skete. Mit hår er blevet lidt længere. Men jeg ved godt at når man trækker krøller ud, så bliver det ikke ligeså tykt som da man havde afro krøller. Øverst oppe når man fletter en fletning, er den selvfølgelig bredest, men jo længere ned man fletter jo tyndere bliver fletningen. Hvis i forestiller jer at man har løst hår, så alt det der er i midt er knækket af, det går kun til der hvor ens nakke slutter, så har jeg lidt hår i hver sin side som går til lidt under brystet. Det vil sige at jeg ikke en gang kan gå med løst hår, da det ser åndssvagt ud. Men mit spørgsmål er 1: Hvordan kan mit hår blive tykker? Da mit hår er MEGA tyndt, bruger hårkur, men der sker ikke så meget. Stort set ingenting. 2: Det klassiske spørgsmål, hvordan kan man få ens hår til at vokse hurtigt? Jeg vasker kun hår 1-2 gange om ugen. Reder mit hår hver morgen, sjældent om aftenen. 3: vil mit hår nogensinde blive tykt igen, i hvertfald normalt tykt? Da det bare føles som noget tyndt hår, som ikke er ligelangt, med et hul om bag i. Kh. Den frustreret.

Svar:
Kære frustreret.
Øv hvor er det træls for dig med dit hår. For de fleste betyder ens hår ret meget for, hvordan vi har det med os selv og hvordan vi ser ud, så derfor kan jeg godt forstå, at du er ked af, at dit hår er blevet tyndt efter I har trukket krøllerne ud. Jeg vil først og fremmest anbefale dig at tage til frisør, da de ved allermest om hår, og kan måske hjælpe dig med hvad du kan gøre. Jeg har dog læst lidt på nettet med nogle gode råd, så dem får du lige :-)
Du spørger til, hvordan dit hår kan blive tykkere. Da dit hår oprindeligt var tykt, så tænker jeg, at det måske godt kan blive tykt igen, da vores hår har noget at gøre med de gener, vi har. Og da vores gener ikke er til at ændre på, så burde dit hår godt kunne blive tykt igen (uden at være helt sikker dog!). Der er heldigvis også mange ting, du kan gøre, for at hjælpe det lidt på vej til at blive tykkere. Det vi spiser har faktisk meget at gøre med vores hår, hud og negle, så hvis du prøver at spise sundt med masser af proteiner, og også tage nogle vitamintilskud, så kan det være en god start. Særligt er b og c vitaminer (særligt b2 vitamin) godt for håret. Du kan købe vitamintilskud i Matas, i supermarkedet, på apoteket, eller på nettet. Det kan også hjælpe at blive klippet ofte, da det holder håret sundt at få fjernet de slidte spidser. Og så er det vigtigt at bruge de rigtige plejeprodukter, som ikke slider på håret. Så ingen kemikalier og masser af fugt. Det er godt, at du bruger hårkur, men prøv også at tjekke, om du bruger shampoo, der har sulfat i sig. Det er nemlig et stof, der er med til at ødelægge hårets naturlige fugtbalance. Så det bedste er at bruge sulfatfri shampoo. Og som du selv skriver, så undgå at rede håret for meget. Det kan være, du skal købe en børste, der er lavet til at håndtere filtret hår. Fx er den børste, der hedder Tangle Teezer rigtig god til at håndtere filtret hår. Jeg fandt også den her artikel til pleje af afrohår, måske du kan bruge den?
Du spørger også til, hvordan du kan få dit hår til at vokse hurtigere. Desværre er der ikke så meget, man kan gøre for at ens hår vokser hurtigere. Nogle mener, at vores hår vokser lidt hurtigere, hvis man får det klippet ofte, men som regel tager det desværre tid for hår at vokse ud, og det er meget forskelligt fra person til person, hvor hurtigt det går. Så du må nok desværre væbne dig med tålmodighed.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ellers tror jeg, at du må en tur til frisøren for at blive lidt klogere på dit hår og hvad du kan gøre. Måske du kan google afrofrisør på nettet, for at finde en frisør, der ved en helt masse om afrohår.
Jeg håber det lykkes for dig at få tykkere hår :-)
Mange hilsner Pernille