Håbløs

brevkassespørgsmål

Håbløs

brevkassespørgsmål af
Rune
16 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej Cyberhus.

jeg er en dreng på 16 som går på en international uddanelse, på første år. jeg har her inde for det sidste lange stykke tid følt mig helt ude af det.

jeg har inde for det sidste års tid, begyndt at føle mig talentløs og jeg syntes ikke der er noget jeg kan finde som lige er "mig". og jeg syntes at alt jeg vil kan jeg enten ikke betale for eller der er ikke noget i området.
jeg har det samme med uddannelse, de ting jeg gerne vil er der enten folk der fraråder mig og jeg føler mig helt uduelig i skolen, og kan slet ikke finde motivation til at alave noget.

Svar:

Hej

Det er et godt tegn at du skriver, for det tyder på at du du selv kan se der er behov for forandringer til det bedre. Det vigtigt at du kommer til at trives i din hverdag!

Din situation
Du er ikke i en håbløs situation, der er håb for at tingene kan blive meget bedre for dig, end det lyder til at de er lige nu. Der er to ting der er vigtige, både at du får det bedre og at du bliver afklaret om hvilken uddannelsesretning du vil satse på nu. Da du skriver at det er inden for det sidste års tid at du er begyndt at føle dig helt ude af den, og ikke kan finde motivation til at lave noget. Derfor kan det ikke kun hænge sammen med at du er begyndt på en ny uddannelse, som du har været i gang med et halvt års tid.

Tal med nogen
Det er ikke til at vide, ud fra hvad du skriver, hvorfor det er for et års tid siden at noget ændrede sig, og det kan være af komplekse grund. Noget du kunne have brug for at tale med for eksempel en terapeut eller psykolog. Din egen læge er et oplagt sted at henvende sig først, og tale om hvad der har ændret sig, og hvad du kan gøre. Fortæl at du har mistet motivationen, og tal gerne over tid med den samme læge, så I kan se om tingene ændrer sig.

Det er også en god idé at tale med en voksen, som du har tillid til, gerne én som kender dig i forvejen. Det er fint hvis du også kan tale med dine forældre, men hvis I for eksempel er helt uenige om hvilken retning du skal gå i, kan det være godt at få andre øjne på det. Det er vigtigt at have deres støtte, men husk at du snart fylder 18, og så kan du selv vælge hvor du vil bo og uddanne dig.

Det du kan gøre selv er at skrive nogle ting ned, så du på den måde får et bedre overblik over hvad det er du skal, og hvornår.  Du kan også skrive nogle tanker ned om hvad du har oplevet siden for et års tid siden, hvor du synes at du forandrede dig. Det kan være en god forberedelse til en samtale.

Hvis din situation er at du har nogle depressive symptomer, som tager noget tid at komme over, kan det være nødvendigt for dig at skifte spor, og sige at du 'hellere vil noget andet', og det kan også give dig noget luft til at komme dig. Men ud fra så få sætninger som du har skrevet, er det kun et gæt.

Uddannelse
Du har en del at se til på den internationale uddannelse, og et som sagt være godt hvis du ikke tager en beslutning helt alene om fx at droppe ud. Du kan prøve at se om det kan lade sig gøre at fortsætte. Eller kan du skifte spor til sommer, og bruge foråret på at finde ud af hvad det skal være. Var valget om at gå på en international uddannelse mere et fravalg end et tilvalg? Du skriver at der ikke er andre muligheder i nærheden, og begrunder det med at enten har du haft kig på noget man skal betale for, eller også er der ikke noget i området som du er interesseret i.

Studievejlederen
Du har mulighed for at tale med en studievejleder, om hvad der er mulighed for hvor du bor, og det kan være at han eller hun kan foreslå nogle nye muligheder. Du kan også tale med studievejlederen om hvad du tror mere vil være dig. Husk at forklare hvordan din nuværende situation er anderledes end du normalt har haft det. Du kan også tale om hvorfor folk fraråder dig visse uddannelser, om det er rimeligt, og tale om hvad du har tænkt på selv. Hvis du først har mod på sådan en snak senere på foråret, er det sikkert også muligt. Du kan eventuelt skrive først.

Dig selv
Det er godt hvis du kan få et overblik over, hvad er dine personlige udfordringer, og hvad er dine faglige udfordringer? Det vil have en del at sige i forhold til om det er bedst at fortsætte eller skifte, og til hvad. Husk at du gerne skal drives af dine egne ambitioner og forventninger. Det er vigtigt at du finder ud af, hvad der 'lige er dig', som du skriver, selv om det kan tage et stykke tid. Det kan også på sigt være godt at tale med nogen på din egen alder – al den voksenkontakt som er foreslået, er mest for at få dig på rette spor og udnytte de muligheder der er både for rette behandling og uddannelse. Når du har overskud, er det selvfølgelig de gode relationer tæt på dig, både venner og familie, som er værd at satse på. Før end man har mod på at erobre alle de muligheder voksenlivet byder på, er det bedst at føle man har et trygt udgangspunkt. Det er en del af det at blive voksen at skulle finde sine egne ben at stå på, og det er jo ikke meningen at om det skal føles som om at omgivelserne spænder ben for dig. Håber du må få mod til at komme videre på en god måde.

Venlig hilsen Sara.

Lilians billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål