Gymnasium valg

brevkassespørgsmål

Gymnasium valg

brevkassespørgsmål af
Simone
17 år
Oprettet 1 år 4 måneder siden

Hej Jeg står i 2.g på HHX og skal til at vælge mit valgfag til 3.g her i December, men jeg ved absolut ikke hvilken jeg skal vælge. Jeg vil meget gerne have Matematik op på A niveau, men min veninde og jeg har snakket om hvor fedt det ville være at have Tysk op på A. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælge, da begge er fag jeg føler mig tilpas med, og føler begge ville være hyggelige at have næste år. føler heller ikke jeg er klar til at afslutte nogle af dem. Hvad gør jeg?

Svar:

Kære Simone

Tak for dit spørgsmål her i brevkassen!

Du skriver, at du er i tvivl, om du skal hvorvidt du skal vælge at forsætte med matematik eller tysk på A-niveau i dit 3.g år. Du skriver, at du føler dig tilpas med begge fag, og at du ikke egentlig føler dig klar til at afslutte nogle af dem. Så når jeg læser dit spørgsmål, så kan jeg virkelig godt forstå, at du er i tvivl.

Min første tanke er, at det ikke umiddelbart lyder til, at du kan vælge forkert. Du er glad for begge fag, og der vil være fordele og ulemper uanset, hvad du vælger. Derfor er mit råd til dig at prøve at se på, hvad de fordele og ulemper er, og så mærke efter hvad du hælder mest til at vælge. Du kan evt. lave en liste, så kan det være, at det bliver mere håndgribeligt.

Et andet alternativ er at prøve at tale med studievejlederen. Der kan måske være nogle perspektiver, som han eller hun ser, men som du ikke lige er klar over. Kan det f.eks. være, at det ene fag åbner flere muligheder ift. videreuddannelse, end den anden? Er der en mulighed, hvor du faktisk kan have begge fag eller lignende.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg tænker, at det nok skal blive rigtig godt uanset, hvad du vælger :-)

De bedste hilsner

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål