Gravid eller ej?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
Jeg er en pigepå 15, som har haft ubeskyttet sex.. jeg har i noget tid nu gået og spekuleret på hvis jeg nu var gravid. Jeg har taget nogle teste og de er negative, men nu har jeg ikk haft min mensteration siden og jeg begynder at være lidt bekymret igen. Hvis jeg nu vil tage til lægen for at få det tjekket, kan man så gøre det uden ens forældre får noget af vide om det? Jeg har læst at det er lægens pligt at kontakte ens forældre efter besøget alligevel, men gælder det også graviditet?
Min mor ved ikke engang at jeg har haft sex, og hun flipper ud hvis jeg er gravid, eller finder ud af jeg er blevet testet for det

Svar:
Hej Anonym
Du skriver ikke noget om hvor lang tid der er gået, siden du skulle have haft din menstruation, men hvis du har taget tests der er negative burde du ikke være gravid. Jeg kan dog sagtens forstå du er nervøs, når din menstruation udebliver. Hvis man går og tænker rigtig meget over om man er gravid, kan det pres eller stress som tankerne giver, godt være med til at udsætte menstruationen, så det du oplever er ikke nødvendigvis usædvanligt.
Jeg vil alligevel råde dig til at tage til din læge og få foretaget i test der. Først og frememst fordi du så er sikker på at testen bliver gennemført korrekt, og fordi det kan give dig ro, så du ikke skal være nervøs hele tiden.
Det er korrekt at lægen, som udgangspunkt, skal fortælle dine forældre, hvis du skal have behandling. Der er dog tilfælde hvor lægen kan lade være, når du er fyldt 15 år. Og i forhold hvor det handler om dit seksual liv, kan din læge godt bestemme sig for ikke at sige noget videre. Dels fordi det ikke er i din interesse, og dels fordi du som 15-årig har ret til selv at bestemme over din sundhed og sundhedsbehandling.
Derfor synes jeg bestemt du skal ringe til din læge, og aftale nærmere.
Mange hilsner Julie